Los bericht bekijken
Oud 3 april 2010, 23:29   #154
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FerdiEgb Bekijk bericht
Dat komt voornamelijk vanuit de NGO's, die slechts een deel van de informatie aanhalen:

Dat gaat dan net over het gebied waar mijn dochter werkzaam was, waar werd geklaagd over de toename van het aantal ijsberen? Overigens is het zomerijs na 2007 weer toegenomen en het winterijs is zelfs weer op het niveau van 1979-2000:
http://nsidc.org/data/seaice_index/i...timeseries.png

Ik baseerde mijn gegevens op volgende referentie:
http://www.climatedata.info/Impacts/...olarbears.html
Maar die is wel wat ouder (2005). Wel is duidelijk dat de ijsberenpopulatie enorm gegroeid is sinds WWII, vervijfvoudigd. Dat ze nu weer wat zakt kan dus wel waar zijn, maar nog geen reden tot alarm.

Verder van de tweede referentie:

Gezien Taylor gepensioneerd is, mag hij niet meer deelnemen, wat het allemaal wat makkelijker maakt om hem (als skepticus) te weren...

De laatste referentie maakt het helemaal bont:

Poolberen kunnen overleven ook zonder zee-ijs (dan komen ze wel in het vaarwater van hun neven, de grizzly's). Normaal zitten ze rustig de zomer door tot er voldoende ijs is om weer op jacht te gaan, als ze honger hebben dan zoeken ze (ook nu al) ander voedsel op land. En vergeet het verdrinken in open water, dat gebeurt alleen wanneer ze door een storm worden verrast. IJsberen zijn uitstekende zwemmers: de collega's van mijn dochter hebben een ijsbeer getraced die 500 km zwom van het pakijs tot het vasteland... 100 km of meer halen zelfs de kleintjes.
Op een van de meest noordelijke eilanden van Noorwegen schieten ze de ijsberen gewoon af omdat ze gevaarlijk zijn voor de plaatselijke bevolking.

Ik snap eigenlijk niet wat het probleem van het uitsterven van de ijsberen is. Ze voeden zich voornamelijk met die schattige lieve zeehondjes waar de mensen hier zich zo druk om maken.