vrede,
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest
1. De zeer verbreide gewoonte in Iran om een huwelijk af te sluiten voor een bepaalde duur (1 kwartier, 1 dag, 2 maanden...) dit is dan geen prostitutie ?
|
dat is wel prostitutie. de meeste soennitische moslimgeleerden zullen meteen zeggen dat dit ook eigenlijk niet toegelaten is.
tegelijk moeten we ook hier alles in zijn evolutie en in zijn context zien. door met de vrouw in kwestie een huwelijk af te sluiten, waarbij alle rechten van de gehuwden onverminderd gelden, is zij beschermd en zit ze in een betere positie dan de meeste prostitués, zeker in vergelijking met de tijd voor de komst van de islam.
moeten we dan voor of tegen deze gewoonte zijn? ik denk dat beide opties veel te simplistisch zijn. een goed overwogen antwoord zal genuanceerder moeten zijn dan een simpel ja of nee.
Citaat:
2. De rijke saoedi's die de bloemtjes buitenzetten in de naburige golfstaten en menen dat Allah hen daar niet ziet = dat de zonde daar toegelaten is.
|
als rijke saoedische prinsen net als de meeste van hun klassegenoten wereldwijd de door hen bijeengeroofde rijkdom misbruiken om er een decadente levensstijl op na te houden, dan is dat een reden te meer om die prinsen en de rest van hun kapitaalbezittende bende te onteigenen. dat is wat mij betreft echter een sociaal en politiek, niet direct een religieus probleem.
of die saoedische prinsen overigens inderdaad de vreemde gedachtenkronkel maken die jij hierboven schetst, laat ik in het midden. ik heb in elk geval nog nooit een uitspraak van een saoedische prins gelezen die daarop wijst. de meeste van die kliek bezitters weet echter wel dat god hen in het buitenland misschien wel ziet, maar de spiedende ogen van pers, bevolking en politieke vijanden daarom nog niet.
Citaat:
Ik maakte zelf mee dat ik een algerijn op huwelijksreis door europa als gast had, die zijn verse bruid naar bed stuurde en daarna nog wat met ons ettelijke duvel's soldaat maakte.
|
ik heb in mijn leven al veel hypocriete moslims ontmoet.
ik heb in mijn leven al veel niet-hypocriete moslims ontmoet.
ik heb in mijn leven al veel hypocriete niet-moslims ontmoet.
ik heb in mijn leven al veel niet-hypocriete niet-moslims ontmoet.
Citaat:
De frappantste hypocrisie van de islam is echter de fameuze ramadan : alle ramadan observerende moslims winnen aan lichaamsgewich tijdens de ramadan (experimenteel vastgesteld)
|
jij beweert dat dit experimenteel vastgesteld is, dan eis ik dat jij me wijst op de publicatie van het experiment dat deze oversimplificering van de werkelijkheid zou suggereren. ik zou dus graag zien dat je onmiddellijk vertelt waar ik dit experiment kan terugvinden, in welk peer reviewed tijdschrift het gepubliceerd is. ik ben er namelijk zeker van dat je hier gewoon iets verzint.
overigens verschilt de concrete invulling van de ramadan van cultuur tot cultuur. in veel noord-afrikaanse en turkse tradities eet men (soms overmatig) veel na zonsondergang. dat heeft echter met cultuur en traditie, niet met de islam te maken. in verschillende afrikaanse en centraal afrikaanse tradities bestaat deze gewoonte namelijk niet op dezelfde manier.
Citaat:
om de heel eenvoudige reden dat ze in die periode meer eten dan gewoonlijk -) maar dan wel tussen zonsondergang en zonsopgang. dit is alles behalve "Vasten" : ik noem dat komedie !
|
vast één maand mee volgens de regels van de ramadan voor je dat soort uitspraken doet. iedere moslim zal je vertellen dat ramadan een dertig dagen lang gevecht is tegen de verleiding om toch te eten en te drinken. zelfs al wordt de vasten dagelijks gebroken na zonsondergang, toch blijft het vasten op zich een vrij zware opgave.
Citaat:
sorry ik vernoiemde hier uitsluitend voorbeelden vanuit de islam ; voorbeelden vanuit katholieke, protestantse, bhoeddistische en Hindoe religies zijn vanzelfsprekend even legio... ik geef ze graag op aanvraag
|
net zoals er volgens mij legio voorbeelden zijn van niet hypocriete katholieken, protestanten, boeddhisten, hindoes, vrijzinnigen of moslims.
vrede,
redwasp