Citaat:
Niet noodzakelijk, hoewel dat zeker een mooie optie is. Een andere optie bestaat erin dat uw zaak overgenomen of vervangen wordt door eentje die het woon-werkverkeer van uw werknemers en het autogebruik van uw klanten rationaliseert. Nog eens andere optie bestaat erin dat onze werkgevers collectief tot het inzicht komen dat ze die mobiliteit kunnen rationaliseren. Die derde optie lijkt me erg onrealistisch, vandaar dat ik vooral gok op opties één en twee.
|
Bon, leg mij eens uit hoe ik als bedrijfsleider mijn werven moet gaan inspecteren zonder wagen. Met de fiets?
De kosten die 'ik' als bestuurder afwentel op de gemeenschap zijn niet van die aard dat ze enkel mijn hebzuchtige hang naar mobiliteit voeden. Wegen en infrastructuur zijn essentieel om een land draaiende te houden. Tot spijt van de socialisten: ook een socialistisch gekweekte wortel moet getransporteerd worden naar de eindverbruiker.
En neen, mijn doel als bedrijfsleider is niet om mij en mijn werknemers auto's te doen kopen. Ik koop immers geen wagens, ik lease ze.
Mijn doel is om mijn zaak te doen floreren. Met respect voor mijn werknemers, die trouwens veel beter betaald worden dan bij de staat, al zeg ik het zelf. En ik doe wat ik kan om verplaatsingen te vermijden. Ik heb een inhouse kinderopvang, betaal openbaar vervoersabonnementen voor 100% terug en geef enkel bedrijfswagens aan commerciële medewerkers.
Ik begrijp je punt niet echt. Omdat ik nu, in tijden van crisis, kies om mijn kosten te verminderen in plaats van personeel te ontslaan, zou mijn bedrijf niet meer mogen bestaan? Gewoon door het feit dat ik gebruik maak van infrastructuur die er hoedanook moet zijn, heeft mijn zaak geen bestaanstrecht ofzo? Misschien allemaal terug in het bos gaan leven?
Citaat:
Dat is allemaal irrelevant aangezien btw en inkomensbelastingen niet gebruikt zouden mogen worden om die kosten mee te dragen. De vraag is of u ook meer lonen genereert opdat uw klanten, uw personeel en uzelf wagens kunnen aanschaffen. Ik heb hier natuurlijk uw boekhouding niet voor mij liggen en ik weet ook niet of en in welke mate uw klanten en uw personeel wagens bezit, maar de vraag blijft desalniettemin overeind.
|
Tja, als we die logica moeten doortrekken mag de BTW en de inkomstenbelasting ook niet gebruikt worden om sociale uitkeringen mee te betalen.
Ik ben er trouwens ook niet zo zeker van dat de wegenbelasting, de accijnzen op brandstof en de BTW op nieuwe wagens niet volstaat om alle kosten van het wegverkeer te dekken.
Het probleem is dat mijn autogebruik geen luxe is, het is een noodzakelijk kwaad dat vasthangt aan de aard van mijn activiteiten. Ik zit in een nichebusiness, ik heb niet veel lokale klanten en mijn werven kunnen zichzelf niet optillen en naar mijn kantoor begeven. Een kilometerheffing is voor mij aldus een strop. Of toch minstens voor één van mijn personeelsleden.