In De Tijd van 7 mei (p.4) verscheen een artikel over het LAO-rapport nr17, onder de titel: “Allochtonen even goed in secundair als autochtonen”. Dezelfde dag verscheen ook een analoog bericht in De Standaard, onder de bijna gelijke titel: “Allochtonen doen het even goed als autochtonen in middelbaar” (p.4).
Iemand die alleen maar deze krantenkoppen leest kan niet anders dan besluiten dat allochtone en autochtone leerlingen even goede prestaties leveren in het middelbaar onderwijs. Dat is helemaal niet waar, en de titels zijn dus misleidend. Bedoeld wordt dat allochtone leerlingen het even goed doen als autochtonen, wanneer je factoren als IQ-score en het studieniveau van de ouders in rekening brengt. Of anders gezegd: allochtone leerlingen doen het heel wat slechter dan autochtonen, en dat blijkt herleidbaar tot variabelen als IQ-score en studieniveau van de ouders.
Het gemiddeld IQ van de allochtone leerlingen ligt 0.85 sd beneden het gemiddeld IQ van de autochtonen. Dat betekent dat 80% van de allochtone leerlingen een IQ-score halen beneden het gemiddelde voor autochtonen. Dit gegeven staat niet in de krantenartikels, en zelfs niet in het rapport (het werd me meegedeeld door een van de onderzoekers). In De Tijd wordt het denkbeeld, dat allochtonen gemiddeld minder intelligent zijn dan autochtonen, expliciet afgewezen.
Het rapport levert geen aanwijzing dat allochtone leerlingen worden gediscrimineerd. Dit in tegenstelling tot wat de beschuldigingsindustrie beweert. Allochtone en autochtone leerlingen met dezelfde kenmerken doen het ongeveer even goed.
Wel discrimineert het schoolsysteem massaal tegenover jongens, autochtoon zowel als allochtoon. Jongens met dezelfde IQ-score en familiale achtergrond doen het veel slechter dan meisjes. Dat wordt in het rapport enigszins afgezwakt, doordat het rapport de grotere vertraging (zittenblijven) die jongens oplopen, niet meebeschouwt.
De beschuldigingsindustrie lijkt echter niet geïnteresseerd in de massale discriminatie van jongens door ons onderwijssysteem. Blijkbaar past deze reële discriminatie, itt de vermeende discriminatie van allochtonen, niet in het globalistische PC-kraam.
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE,
WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE
|