Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door corse
In de jaren 1980 tot 1990 ongeveer 10 jaar dus, rond gerezen in de oude Sovjet Unie.
Ik denk een paar 100.000 km rondgevlogen daar in 10 jaar.
Ook met de wagen ginder geweest, Europees Rusland dan, 12.000 km rondgereden.
Veel filmvoorstellingen gegeven van die reizen
Siberie:
Baikal, Irkoets, Novosibirsk, Omsk, jakoetsk, Oelanbator (Mong) enz.
Europees Rusland:
Moskou, voorm. Lening. Petersb, Koersk, Kazan en vele andere, te veel om op te noemen.
Ook Oekraine, Wit Rusland en Moldavië met de wagen gezien.
Tevens alle landen van het voormalige Oostblok gezien.
Ik wil daar niet verder over uitweiden, maar Rusland is een prachtig land, de meest gastvrije mensen ter wereld, als we die mensen gerust laten, dan gaan we daar geen problemen mee hebben.
En liefst niet militair tegen beginnen, want dan gaan we schreeuwen als kinderen en op onze mama’s roepen.
|
Mooi ! Ik herinner van ginder ook vooral de warmte van de mensen , die ongelooflijk oprechte gastvrijheid die zo typisch is voor de Russische ziel . Als je hun taal een beetje probeert te spreken sleuren ze je mee naar hun datsja en dan moet je alles bewonderen wat in hun moestuintje staat . Ze stoefen met alles wat er groeit "want dat zullen jullie in België zeker allemaal niet hebben !"
Heb het er met een jonge Moskoviet ook gehad over de bewapeningswedloop . Kijk , zei hij , jullie zijn hier al een paar keer binnengevallen . Napoleon is hier geweest , Japan heeft ons aangevallen , de Mof is binnengemarcheerd , tijdens de burgeroorlog hebben veel westerse naties meegevochten met de Witten , daarna was het opnieuw de beurt aan de Moffen en nu worden we langs alle kanten omsingeld door Amerikaanse militaire bases en door de NATO . En daarom wordt er hier -terecht- veel aandacht besteed aan onze beveiliging .
Da's best te begrijpen natuurlijk . Men zou hier eens moeten proberen om de zaak te bekijken door een Russische bril . Zou veel misverstanden uit de wereld helpen .