Los bericht bekijken
Oud 15 april 2010, 22:49   #17
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ja, zoiets. Stel nu dat ik (terug) in Baskenland zou gaan wonen, dan zou ik dat inderdaad vrij moeten kunnen doen, en dan zou ik beroep moeten kunnen doen op (alle sociale) voorzieningen die er zijn: onderwijs, gezondheidszorg...
Net zoals dat zou moeten gelden voor mensen die in Vlaanderen zouden komen wonen. Die zouden dan vrij naar hier moeten kunnen komen, en beroep moeten kunnen doen op alle voorzieningen. En ja, iedereen gelijk daarin.

Stel dat de basisvoorzieningen overal dezelfde zouden kunnen zijn, en de mensen zich daarover al geen kopzorgen hoeven te maken, het zou al een enorme stap vooruit zijn. Geen kopzorgen over woningen, zorg, begeleiding, onderwijs... De rest, de zogeheten integratie (ik zou dat eerder "leren samenleven" noemen), komt wel. Met wat geduld en inzet van alle kanten.
Hoe ziet ge dat in het licht van overlappende naties? Of eerder; overlappende gemeenschappen die zich binnen hetzelfde gebied bevinden? Waar ik naartoe wil is dat meer en meer het beeld van de wereld als een lappendeken niet langer van toepassing blijkt te zijn. In de plaats daarvan ontstaan er gigantische netwerken die zowel lokaal als internationaal geweven zijn, naast en door elkaar, van mensen met heel eigen gevoeligheden en problemen.

Natiestaten in hun huidige vorm blijken daar heel erg moeilijk mee om te kunnen gaan, vooral wanneer die netwerken constant in flux zijn.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 15 april 2010 om 22:50.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden