Los bericht bekijken
Oud 19 april 2010, 13:58   #61
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
Daar heb ik een stelling:

Mensen die uit de provincies Noord-Holland of Zuid-Holland komen noem ik Hollanders.
Mensen die uit Nederland komen noem ik Nederlanders.
Correct.

Citaat:
De taal die alle Nederlanders en Vlamingen op school geleerd hebben noem ik echter hollands!
Hè?

Citaat:
Op school leert men namelijk de taal zoals die in Holland (Gouda om precies te zijn) gesproken wordt.
Op school leert 'men' Algemeen Nederlands. "Hollands" is een variant van het AN, die weliswaar weinig afwijkt van AN, maar toch. De stadsdialecten uit Den Haag, Rotterdam en Amsterdam kunnen beschouwd worden als Hollandse dialecten en die zijn in de verste verte niet representatief voor de standaardtaal in Nederland, laat staan in Vlaanderen.

Citaat:
In Nederland spreek men meerdere talen: Fries, Twents, Hollands, Limburgs, Zeeuws, etc.
In Nederland spreekt men de Nederlandse taal. In Friesland spreekt men naast de Nederlandse taal ook de Friese taal. Er worden ook dialecten gesproken niet (of heel weinig) geschreven, zoals Volendams, Veluws, Achterhoeks, Stellingwerfs, enz.

Citaat:
In mijn theorie bestaat "Algemeen Beschaafd Nederlands (ABN)" namelijk niet (is Twents een on1beschaafde taal?).
In uw theorie misschien niet, maar in de wetenschap, in de samenleving, in het (universtitair en hoger) onderwijs, bij de Nederlandse en Vlaamse overheid en in het culturele leven wel. De gangbare term is Algemeen Nederlands.

Citaat:
Dus een Tukker kan Twents en/of Hollands spreken, maar nooit Nederlands.
Een Tukker spreekt thuis misschien Twents (Tukkers) als variant binnen het Oost-Nederlands (Saksisch), maar in formele gesprekssituaties, bijvoorbeeld met klanten op zijn werk, gebruikt hij, net als wij, het AN.

Citaat:
Dus:
een Duitser kan duits spreken. Een Engelsman kan engels spreken.
Een Europeaan kan echter geen europees spreken.
En dus spreken wij Nederlands. Toch?

Citaat:
Analoog:
En Tukker kan twents spreken. Een Hollander kan hollands spreken.
Een Nederlander kan echter geen nederlands spreken.

Is een eigen theorie, maar wel waterdicht.
Nederlanders en Vlamingen spreken dus Algemeen Nederlands.

Geen Hollands, geen Vlaams - ook niet Belgisch, maar Nederlands!

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 19 april 2010 om 14:11.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden