Los bericht bekijken
Oud 23 april 2010, 10:31   #74
dominatrix
Minister-President

dominatrix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ik zie niet in hoe je België om zeep kunt helpen om vervolgens te claimen dat je de opvolger bent van die staat. Als Baskenland zich zou afscheiden van Spanje zou het toch ook absurd zijn om te claimen dat ze de opvolger zijn van Spanje. Ok Vlaanderen heeft een meerderheid maar om nu te zeggen dat je tegen België bent om vervolgens door het leven te gaan als België bis zou ik maar vreemd vinden. Het zou logischer zijn mochten de Franstaligen zeggen van kijk ok tot ziens maar wij gaan gewoon door.

Het Baskenland kent andere problemen dan Vlaanderen. Vooreerst is het meer dan Vlaanderen te vinden in diverse landen. Een deel van Vlaanderen ligt misschien wel in Frankrijk en een ander deel in Nederland maar we zijn niet in 2 stukken geslagen met nog eens één stuk dat onder de pletwals van een staatsnationalisme is terechtgekomen. Baskenland is vervolgens tov Spanje ook veel kleiner dan Vlaanderen tov België. Het is dus een heel ander probleem.

Je opvolgersschap claimen is iets dat moeilijk onderhandelbaar zal zijn, dat wil ik wel toegeven. Maar het moet een doel zijn. Je moet immers geen nieuwe verdragen onderhandelen dat terwijl je jegens de Franstaligen gerust mag uitspelen dat zij niet krachtig genoeg zijn om als 'rest-België' zelfbedruipend verder door het leven te gaan. Misschien moeten we wel meer de troef van het RWF uitspelen zodoende dat Wallonië het niet voor ons neus dient te claimen.

In ieder geval mogen we ons hierbij niet de illusie maken dat de internationale gemeenschap stil zal blijven. Zij zullen uiteindelijk wel bepalen met wie ze die verdragen ratificeren ook al dienen we er over te waken dat tijdens de overgang onze diplomatie en ambassades enz mee richting Vlaanderen gaan. Stel hier duidelijk dat wij als Vlaanderen hen en hun ambassada's mee willen blijven betalen. Vooralsnog zie ik Wallonië niet in staat om veel op zichzelf op dit gebied te doen.