Los bericht bekijken
Oud 19 mei 2004, 11:33   #15
Spolpoel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime

Dat verbaast u?
Ik vraag me alleen af wat dit verschil veroorzaakt. "Taal" lijkt me uitgesloten. De culturele verschillen tussen Vlamingen en Franstaligen verklaren dit ook niet, zover ik weet. Dus er is een cultureel verschil dat ik nog niet kende (bvb. Franstaligen die etnisch toleranter zouden zijn), en/of er is in Vlaanderen in verhouding een groter migrantenprobleem, en/of er is een perceptieverschil. Die etnische tolerantie, als die er zou zijn, is dan toch niet zichtbaar naar de Vlamingen toe...
Het verschil ligt 'm in het feit dat de Walen/Franstaligen de kost van al die solidariteit minder voelen dan de Vlaming. De Waal leeft in een uitkeringsregio (weze het dop, of ambtenarenlonen) : de bijdragen van werkelijk productieven in Wallonië is gering.
Dat leidt tot een s'en-foutisme mentaliteit. Heel het sociale plaatje wordt toch door de 'welwillende' Vlaamse economie gedragen. So, why care.
Waarom denkt u dat Wallonië persé geen scheiding wil. Juist, het zou een einde betekenen van de ongeremde uitkeringsmentaliteit en het feit dat er zelf inspanningen moeten geleverd worden.
Spolpoel is offline   Met citaat antwoorden