Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon
Leg me eens uit waarom de onafhankelijke Vlaming knecht van de Franstaligen moet blijven?
Is dat door uw knechtenmentaliteit?
|
Ach, daar gaan we alweer...

Kijk, dit is dus een voorbeeld van de dwaze nationalist, zonder enig realiteitsbesef...
Er is nog altijd zoiets als het buitenland. Er is nog altijd zoiets als de EU. Er is nog altijd zoiets als de VN. Die zullen allemaal de onafhankelijke republiek Vlaanderen moeten erkennen.
Als je ziet hoe relatief gemakkelijk het is voor de Franstaligen om Europa compleet legitieme Vlaamse maatregelen en eisen te laten veroordelen, kan je je al voorstellen wat ze kunnen doen als de onafhankelijkheid ter sprake komt?
En wie gaat Vlaanderen onvoorwaardelijk steunen? Nederland? Misschien, al mag je daar de oranje invloed en de goede band tussen beide koninklijke families niet onderschatten. Duitsland, de VS en het VK zullen er enkel voor willen zorgen dat Brussel niet zomaar in Franse handen valt. Voor de rest zullen zij geen uitgesproken pro-Vlaamse houding innemen, en al zeker niet de Britten gezien de nationalistische bewegingen in Ierland, Wales en Schotland.
Spanje? Met hun eigen nationalistische groeperingen? In Catalonië zullen ze breedlachend de Vlaamse erkenning vanuit Madrid gadeslaan om vervolgens zelf aan de bel te trekken...
En een bescherming van de Franstalige minderheid in Vlaanderen zal dan nog het minste van onze zorgen zijn.
Daarom moeten we dus niet denken dat een Vlaamse onafhankelijkheid een 'walk in the park' wordt waarbij we freewheelend al het lekkers oprapen waarna de kruipende Franstalige mag zoeken naar broodkruimels. Zo werkt het niet, mijn beste.
Jij noemt dat misschien een 'knechtenmentaliteit', ik noem dat realisme. Je kan nu eenmaal niet op eigen houtje verder. In Iran of Noord-Korea denken ze dat ook, maar wij mogen ons niet laten vangen aan droombeelden en waanideeën.