Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
nagel op de kop (weeral) van De Wever
|
Het was inderdaad dé kans geweest om het Vlaams Blok te profileren als de rechtse, brave partij waartegen een cordon nutteloos leek.
Maar neen, men koos direct om "zijn programma trouw te blijven", wat dus ook de idealen omvat van het Oranje Boekje van Karel Dillen: de installatie van de elitaire staat naar rechts-conservatief model.
Een gemiste kans voor het Vlaams Blok, die niet past in hun moderne strategie om zich zo salonfähig mogelijk voor te doen. Misschien maar goed ook, want met een groter schapevelleke zou je misschien niet zo makkelijk zien dat er een wolf onder steekt.
|
Net alsof de mensen op het Blok stemmen omdat het een brave rechtse partij is. Sommigen uiteraard wel maar velen ook niet. In de steden zeker de meerderheid. Op het platte land liggen de verhoudingen wellicht anders.
Het probleem van het Blok is dat het Vlaams Blok wel een sterke naam is en dat die naam een zeer trouw kiespubliek geeft. Wat zal er gebeuren als het Blok dit keer niet alleen van imago maar ook van naam veranderd. Wellicht zal die naamsverandering ook gepaard (moeten) gaan een 'personeelsverandering' en dan vraag ik me een beetje af wat hun kiezers zullen doen. Ik acht de kans dan groot dan er een nieuwe extreem-rechtse partij opstaat die de 'traditie' van het oude Vlaamse Blok in ere wil houden. Een aantal oude 'krokodillen' van het Blok hebben al vrij lang hun mond kunnen houden om het 'nieuwe' imago niet te verprutsen. Hoe lang zullen ze dat nog volhouden?
Ik bedoel. De CD&V is al jaren van naam veranderd en toch kom ik regelmatig (oude) CVP stemmers tegen die dat nog niet weten. Vraag me niet waar die dan op stemmen.