Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser
Wat mij opvalt is dat men het altijd als gegeven beschouwt dat het olie (en kolen) verbruik binnenkort zal pieken, behalve als men het over het klimaat heeft.
In discussies over het klimaat gaat men er zonder meer van uit dat de winning en het verbranden van koolwaterstoffen verder zal blijven toenemen.
In andere discussies over de toekomst van de menselijke samenleving komt echter altijd weer "peak oil" boven.
Vaak zijn het zelfs dezelfde die afwisselend "help de olie raakt op" en "help we blijven maar olie verbranden" roepen.
|
Ik denk dat men de twee scenario's moet beschouwen. Wat olie (en waarschijnlijk ook gas) betreft, is de kans redelijk (zou ik denken) dat we ergens binnen enkele decennia ten hoogste een "peak X" gaan kennen. Dat is dus een economisch probleem, en een ecologische zegen.
Daarentegen, de peak X voor steenkool ligt, als ik het goed begrijp, toch nog een kleine eeuw in de toekomst, en dat is economisch geruststellender en ecologisch problematischer.
Het punt is dat er toch nog veel fossiele spullen in de grond steken, en dat die allemaal op redelijk korte tijd opstoken een flinke CO2 verhoging gaat betekenen.
Een ding is wel zeker: binnen 300 jaar spreken we niet meer over een probleem met fossiele brandstoffen, tenzij dan in geschiedenislessen... als die dan nog bestaan. De vraag is alleen maar, hoe we erdoor zijn geraakt. Als we erdoor zijn geraakt.
PS: I love your quote