Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn
Ik beschik niet over voldoende info om te oordelen over het al dan niet bedreigd zijn van die soorten.
Maar in ieder geval is het een natuurlijke wetmatigheid dat soorten uitsterven. Dat is al miljoenen jaren bezig. En dat zal zo ook doorgaan tot het einde van de Aarde.
|
Ik ben dit argument kotsbeu. Je kunt ook zeggen dat het een natuurlijke wetmatigheid is dat mensen sterven, dat dat al miljoenen jaren zo bezig is en dat dat zo zal doorgaan. Maar dit gegeven kan nooit een moord rechtvaardigen.
Het punt is dat het menselijke arrogantie (antropcentrisme) is om te denken dat enkel de mensensoort ertoe doet en dat wij andere soorten mogen uitroeien. Dit is de zesde massa-extinctiegolf in de geschiedenis van het leven op aarde, en voor het eerst is dat de verantwoordelijkheid van levende wezens (wij mensen). Dat is toch niet iets om trots op te zijn?
Ik pleit voor een biocentrische of ecocentrische ethiek, waarbij wij ervoor zorgen dat wij geen soorten meer uitroeien. We moeten soorten en ecosystemen beschermen.