Los bericht bekijken
Oud 4 mei 2010, 09:49   #42
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

[quote=Fredschot;4729559]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vavli Bekijk bericht

Vergis u niet... de stomste kapitalisten gaan misschien op hun achterste poten gaan staan, maar zij die een beetje snuggerder zijn die weten dat te grote ongelijkheid ideologisch moeilijker te verantwoorden is, en willen misschien wel een kleine toegeving doen als er zo'n voorstel van vermogensbelasting komt (die ze dan wel via een andere achterpoort terug gaan proberen te pakken, daar heb ik nu ook geen illusies in). Als ze daarmee het (geloof in) het kapitalistisch systeem kunnen overeind houden, si dat een kleine prijs die ze moeten betalen

In België zie je nu toch bijvoorbeeld dat d Sp-A het voorstel van vermogensbelasting ook genegen is (dat apect is dan misschien wel gedeeltelijk Pvda-verdienste), maar dan wel in ruil voor of gepaard gaand met... verdere lastenverlaging voor bedrijven. Waar sta je dan als je op die manier een "overwinning" kunt claimen?

Het gaat er uiteraard niet om dat je geen belasting op vermogens zou mogen voorstellen, maar ik denk dat het als overgangseis om gans het systeem in vraag te stellen, laat staan om de klassenstrijd concreet verder te stimuleren, niet de beste maatregel is. Om maar iets te zeggen lijkt mij in een periode van werkloosheid de eis van arbeidsherverdeling veel geschikter om propaganda mee te voeren: het klinkt heel acceptabel, en ge gaat direct zien dat de burgerij daarvan op zijn achterste poten gaat staan, met irrationele argumenten ("Het is al geprobeerd", "Het zijn recepten van de jaren '70", misschien gaan ze zelfs een open doelkans geven en zeggen "dat is iets voor communisten!")

Als je dan toch rond vermogensbelasting je wervingscampagne wil maken, dan denk ik dat het belangrijkste aspect is om te vertellen wat je ermee gaat doen, en daar dan een perspectief op klassenstrijd of tenminste bewustmaking in steekt... (bvb. sociale huisvesting uitbreiden...)

Maar hoe die van de Pvda er vandaag campagne mee voeren, dat past gewoon als een tang op en varken op de klassenstrijd... piket bij de spoorwegen als protest tegen de afbraak van openbare diensten: oplossing miljonairstaks... te weinig geld voor de sociale zekerheid? oplossing miljonairstaks... (nee, sociale zekerheid dat zijn de patrons die dat moeten betalen, niet de "miljonairs"), afdankingen bij bedrijven tegenhouden? miljonairstaks.. zelfs bij de manifestatie "respect voor de delegees" van syndicalisten die bij Procter en Gamble door hun directie geviseerd worden, stonden ze campagne te voeren voor miljonairstaks. Het is even erg als het Vlaams Blok alle problemen in de samenleving met de splitsing tussen Vlaanderen en Wallonië ging oplossen.

Het probleem is dat zo'n manier van propaganda zodanig artificieel overkomt, en dat de marketing die erachter zit er zo vingerdik opligt, dat de meeste mensen gaan zeggen "als dat de weg naar het communisme is, vergeet het dan maar voor mij".

Het is gewoon de gemakkelijkste weg kiezen om eender hoe veel leden bij te halen op korte termijn, maar als ge dat doet met het oog op de klassenstrijd, gaat ge op lange termijn bedrogen uitkomen, want klassenstrijd (het woord zegt het zelf), is nooit via een gemakkelijke weg te winnen.

In de laatste marxistische studies trouwens ook een groot artikel over de kiescampagne van Obama. Ge zou verwachten dat marxisten dan gaan uitleggen dat Obama even goed als Bush de belangen van de burgerij verdedigt, maar nee. Het ging erover met welke psychologische en sociologische truken dat Obama aan zijn verkiezingsoverwinning was geraakt. "Storytelling" en zo van die zever, en wat we daarvan konden leren. Ik kan geloven dat zo'n artikel belangrijk propagandamateriaal kan zijn voor een stalinistische partij, maar ik denk wel dat ze het "marxisme" daarbij verwarren met "macchiavellisme"...
1. Jij denkt dus dat alleen de domste kapitalisten tegen een miljonairstaks zijn: de slimmeren beseffen wel dat dit nodig is om het systeem te redden. Hoe weet je wat er leeft in de slimmere kringen ? is je uitspraak gebaseerd op een wetenschappelijk onderzoek, verkeer je geregeld in die kringen of beweer je zomaar wat? Een miljonairstaks of enige andere hervorming binnen het systeem, zoals een arbeidsduurvermindering met behoud van loon, zal er maar komen via klassenstrijd en hangt niet af van het aantal snuggeren en dommeren binnen de kap. klasse..
2. Je voorstelling van de manier waarop de PvdA campagne voert, klopt van geen kanten: naast de miljoanairstaks hebben we voor de strijd in diverse sectoren wel degelijk concrete antwoorden en nog een heel ander eisenpakket. De ervaring is wel dat overal de mensen heel positief reageren op onze eis voor een miljonairstaks. Jij gaat er blijkbaar vanuit dat mensen die vechten tegen een concreet probleem (bv hun ontslag) enkel oog hebben voor dat concreet probleem en niet verder willen zien naar ruimere eisen.
3. Je schrijft: als je dan toch de vermogensbelasting naar voor schuift, moet je ook aangeven hoe je dat geld wil aanwenden. Je kent blijkbaar de campagne voor een miljonairstaks niet goed: we geven precies aan hoe we zouden willen dat de 8 miljard die het kan opbrengen, moet worden aangewend. Surf eens naar www.miljonairstaks.be
4. Je bekritiseert zelfs het feit dat marxistische Studies ruimte geeft voor een onderzoek naar de manier waarop Obama de verkiezingen heeft gewonnen. meer zelfs: je vindt dat stalinistisch ! Ik denk dat marxisten alle aspecten van de politiek dienen te onderzoeken: ook de manier waarop je tegenstanders aan de macht komen. Je schrijft verder: "je zou verwachten dat marxisten uitleggen dat obama zoals Bush de belangen van de burgerij behartigt, maar nee hoor, dat komt niet aan bod." In een eerder nummer van MS (nr 86) wordt het econ programma van Obama onder de loep gelegd (New Deal met Obama?)
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden