Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maxime_Penen
Ik blijf het verbazingwekkend vinden hoe BUB een spook van zo'n 180 jaar terug blijft achterna hollen. België bestaat niet. Waar zowat 95% van alle Europese staten een duidelijke nationale identiteit hebben is dit in België nooit het geval geweest, is dit nog steeds niet zo en zal dit ook nooit het geval zijn.
We spreken van De Chauvinistische Fransen, De Duitsers, De Nederlanders, De Italianen, Britten en Spanjaarden. Het is niet zo moeilijk die mensen te definiëren. Maar wat is een Belg? België is een samenraapsel van verschillende culturen, verschillende opvattingen en verschillende talen.
België is een fictief iets. Geloven dat er hier ooit een soort nationale identiteit en trots zal heersen zoals in Nederland of Frankrijk en dat de Belgen op de Dag van de Monarchie op straat lopen te hijsen zoals de Nederlanders op bv. Prinsjesdag is een illusie.
Het kán gewoon niet. België is aan artificieel iets, een illusie die staande wordt gehouden door een dun federaal vliesje. Waarom kwamen de staatshervormingen er? Omdat een unitair België niet leefbaar is, een unitair België is synoniem met problemen, stakingen, betogingen, regeringscrisissen en politici die al bekvechtend over de vloer van het parlement rollen. De regeringsstabiliteit is enorm toegenomen sinds de afronding van de staatshervorming. De federalisering van het land was goed, werkte stabiliserend en pacificerend. Ze zou alle steun moeten krijgen die er is. Het waren zowel Vlamingen als Walen die de staatshervorming in gang hebben gezet omdat men het gekrakkeel na 130 jaar grondig beu was, en terecht.
Ik begrijp het gewoon niet... Waarom een illusie najagen. Ofwel is B.U.B. overdreven idealistisch, ofwel gewoon dom. Maar zoals de wereldgeschienis aantoont is de lijn tussen die twee zeer dun.
België JA, maar dan wel een federaal België
|
Beste Maxime, heb je tekstje vluchtig doorgelezen, en merk dat medestanders alle argumenten al lang ontkracht hebben, vergeef me dus als ik er niet meer aandacht aan besteed. Meer uitleg over ons, en het waarom van BUB vindt U op
www.belgischeunie.be
Eén ding nog. Waarom Nederlanders geestdriftiger zijn dan Belgen op dag van de Dynastie? Wel, bij onze bovenstebeste buren geldt Koninginnedag als nationale feestdag. Dat is bij ons op 15 november niet zo.
Op 21 juli daarentegen, kwamen honderdduizenden feestende Belgen naar de hoofdstad om de koning en België te vieren. En ik kan het weten, ik was één van hen

11 juli had niet zoveel succes, beduidend minder zelfs.
Ik ben er dan ook van overtuigd dat het gebrek aan patriottisme van de Belgen een mythe is, gecreëerd door nationalisten. Inderdaad, wij Belgen zijn niet zo geestdriftig als de Amerikanen op 4 juli, maar dat hoeft ook helemaal niet. We houden van ons land, en zijn Belg wanneer dat nodig is. Er is ook helemaal niets mis met mensen die zich eerder Vlaming voelen. In deze tijden van europeanisering moeten wij vasthouden aan elke identiteit die we hebben, of dat nu Vlaams, Belgisch, Europees, provinciaal of gemeentelijk is. Steun voor de ene identiteit betekent geen gebrek aan loyauteit tegenover een andere.
Verder val ik bijna van mijn stoel als ik uw conclusie lees. Federaal België JA? Na onze homerische discussies op het vroegere EU-forum kan ik dat moeilijk geloven