ik ging er al wat vanuit zo'n antwoord te krijgen, de toepassing die jij bedoelt hebben niets te maken met communisme, we zouden een discussie over Cuba kunnen beginnen maar ook dit zou ons veel te ver brengen. De plaatsen waar de idee communisme wel is toegepast in een practisch model zijn er alleszins beter van geworden, ik denk aan de commune van Parijs, samenlevingsvormen in het atlasgebergte en aan Cuba.
Communisme is een perfecte theorie en daarom zo goed als niet toepasbaar op de mens. Net daarom ben ik absoluut geen aanhanger van het communisme, net omdat het onuitvoerbaar is. Verwar A.U.B. geen politieke modellen met politieke theorieën.
enige politieke realiteitszin moet je ook aan de dag leggen wanneer je beweert dat het communisme overal pervers was, de westerse wereld heeft namelijk altijd alle moeite van de wereld gedaan om een communistisch regime te kelderen, daar kan noch mag je blind voor zijn. en opnieuw relativeer ik mezelf door te stellen dat de U.S.S.R geen haar beter was door bv. Dubcek in Tsjechoslovakije te blokken tijdens de Praagse Lente
|