20 mei 2004, 18:30
|
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Ik denk dat het voor de discussie vooral aardig zou zijn moesten onze experts ter zake eerst even dat emotionele groot-dietsland idee te staven met concrete voordelen voor beide naties. Het is namelijk niet aan mij om te zeggen waarom niet, dan wel aan u om uit te leggen waarom we zulke investeringen moeten maken. Hoeveel is die investering eigenlijk? Hoezeer verschilt de sociale zekerheid van de twee landen? Wie gaat moeten bijpassen voor wie? Hoe zit het met taxatie op kapitaalswinst? En op eigendom? Dat zijn de meer serieuze en voor de hand liggende vragen, waarop geen antwoord komt.
|
Die vragen zijn allang behandeld in andere topics over dit onderwerp. Bij een hereniging als confederatie tussen VL en NL, is er enkel sprake van samenwerking op de meest nuttige bevoegdheden (buitenlandse zaken, defensie, justitie, staatsstructuur uiteraard). Bijkomende bevoegdheden hangen volledig af van de deelstaten zelf. In tegenstelling tot de Waalse politiek, lijkt mij sociale zekerheid nu niet bepaald de belangrijkste samenbindende factor van een land. De Antillen en Aruba hebben ook een eigen sociale zekerheid. Weliswaar een stuk slechter dan die van Nederland, maar goed.
Bij een hereniging als deelstaten (Vlaanderen, Noord- en Zuid-Brabant, Limburg, Holland, Zeeland, enz.) zullen wellicht meer bevoegdheden samen geregeld worden, maar ook dan enkel in gezamenlijk overleg. Eventueel kunnen bepaalde onderdelen van de belastingen (blijkbaar is dat je belangrijkste zorg) deelstaatbevoegdheden blijven, zodat de vermogensbelasting bijv. niet in Vlaanderen hoeft worden ingevoerd.
Citaat:
Veel verder dan een: Als je het niet wilt heb je vooroordelen, heb ik nog niet gehoord. Als je me strakt nog nazi begint te noemen, is de vergelijking met de BUB partij compleet.
|
 Het is wel duidelijk dat je graag dingen leest die er niet staan. En mij dan nog aanspreken op het feit dat ik niet dezelfde 'gave' heb.
|
Ach natuurlijk, ik moet maar de andere topics gaan lezen. Mijn argumentatie kan je terugvinden op www.google.com. Veel meer als de uwe, maar ik ga hem wel niet herhalen natuurlijk.
|