Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Raar dat veel van die voormannen van de Vlaamse beweging die in de bloemetjes worden gezet door sommigen hier even vaak betrokken waren bij de collaboratie. Zo was Filip de Pillecyn een notoire collaborateur. Hij was zelfs lid van de DeVlag en goede vriend van Jef van de Wiele.
|
Als je veertig jaar hebt gevochten tegen het francofoon fascisme, waarom zou je dan niet voor een germaans fascisme kiezen dat tenminste nog een minimum aan respect voor je taal en cultuur belooft, een belofte die enigermate geloofwaardig was door de vernederlandsing van de universiteit van Gent in 1916? Ik kan en zal het niemand kwalijk nemen dat hij als gevolg van de rabiate Vlamingenhaat van de franstaligen ten einde raad in de politieke collaboratie is gedreven. Voor de Vlaming was het kiezen tussen pest en cholera. Je kan achteraf vaststellen dat het geen goede keuze was, maar dat is holle praat achteraf dus. Ik weet niet of ik de "juiste" keuze zou gemaakt hebben onder de gegeven omstandigheden.
Vergeet daarbij ook niet dat er na WO-II meer Franstaligen zijn terdoodveroordeeld voor collaboratie dan Vlamingen, en die Franstaligen er minstens 10 keer meer financieel profijt hebben uitgehaald! De collaboratie was in de eerste plaats een francofoon fenomeen.