Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe
Die redenatie van jou is gewoon NOT DONE. Jij vergelijkt een paar schoenen met een hoofddoek. Niemand verplicht jou uw schoenen uit te doen en jij komt hier af met: hoofddoek uit doen. De hoofddoek is een deel van mijn identiteit. Ik ben hier geboren en getogen, heb een Belgisch identiteit, werk hier, heb hier mn diploma's behaald, ben nog steeds aan het studeren ad hogeschool, ik stem, ik rijd met de auto, ik praat Nederlands en zit in verenigingen die integratie bevorderen (natuurlijk, niet ten koste van mijn religie), ... etc. Ik eet ook friet met biefstuk trouwens, nog iets? Eerlijk, ik vind dat ik me goed heb aangepast aan uw waarden en normen
|
In het Westen geldt dat de meerderheid het voor het zeggen heeft. Moslims zijn nog altijd een minderheid. Ze hebben, volgens onze nobele democratische principes, evenwel recht op een gelijke behandeling. Maar sommigen, vooral van Afrikaanse origine, willen blijkbaar meer. Waarom willen zij zich tot elke prijs via hun uiterlijk als moslim manifesteren ? Volstaat het dan niet om zich, als vrome moslim, te voegen naar de voorschriften van de Islam en zijn religiositeit te manifesteren door bv een ingetogen en sociaal gedrag te vertonen ? Moet dat persé via symbolen worden duidelijk gemaakt ? Het ostentatief dragen van die symbolen kan immers gepercipieerd worden als een aperte weigering tot integreren.
Islam fundamentalisme staat haaks op de Westerse samenlevingsnormen, dat kan nooit gunstig inwerken op de toch wenselijke integratie.
Scholen hebben, naast hun leeropdracht nog altijd een educatieve rol. Ook het bijbrengen van discipline en zelfdiscipline horen daarbij. De regels die de scholen daarin toepassen moeten aansluiten bij wat in de maatschappij algemeen wordt aanvaard. Dat betekent onder meer dat sommige scholen kunnen eisen dat de leerlingen uniform gekleed gaan, wie het daar niet mee eens is kan nog naar een andere school of, zoals de kinderen van Alexandra Cohlen, ze thuis zelf onderwijzen.