Is vliegen veilig?
De afschuwelijke gebeurtenis met de Airbus A330 voorafgaande aan de voorgenomen landing in Tripolis, waarbij met uitzondering van 1 passagier alle opvarenden, passagiers en crew, om het leven kwamen heeft toch een diepere impact dan men algemeen aanneemt.
Steeds meer wordt duidelijk dat de complexiteit en integratie van de talloze it gerelateerde systemen aan boord van de huidige generatie machines vrijwel niet meer te benoemen zijn - in de hand te houden en toegang geven tot adequate uitschakeling en direct toegang geven tot een manuele operatie van het betrokken toestel.
M.a.w. - de materie is te complex geworden en de gemiddelde piloot is niet langer in staat om een machine veilig aan de grond te zetten. Het uitschakelen van de computers die de vliegbewegingen manipuleren en controleren houden veelal een dergelijke actie tegen.
Piloten die een terdege opleiding op dit vlak ontberen vallen met regelmaat van de klok ten slachtoffer van dit nieuwe fenomeen.
En laten we wel wezen, het zijn zeker niet alleen de piloten uit de 3e wereldlanden die problemen hebben met dit fenomeen, het overkomt regelmatig piloten van welke maatschappij dan ook.
Het komt er feitelijk op neer dat de huidige generatie vliegtuigen niet meer handmatig gevlogen kunnen worden. Te groot, te zwaar, te snel en bovenal te gecompliceerd.
Een complex van tegenstellingen veroorzaakt door de luchtvaartmaatschappijen zelf die hun piloten onder een zware werkdruk zetten met daarbij machines die Einstein zelf nog opstaande nekharen zou bezorgen. Laat een stel computergekken een vliegtuig bouwen en je krijgt een reeks van onwezenlijke luchtvaartuigen als resultaat. Maar bovenal, te groot, te zwaar en te complex.
Kortom het wordt tijd dat de luchtvaartautoriteiten eens naar dit fenomeen kijken, i.p.v. toestellen in de lucht te helpen die alleen nog voor de übermensch geschikt zijn om gevlogen te worden. De bonentellers van de luchtvaartmaatschappijen die hun captains willen dwingen alleen de hoognodige hoeveelheid brandstof mee te nemen zodat ze nog net de voorgeschreven wettelijke hoeveelheid brandstof mee kunnen nemen, zouden met zeer zware repercussies aan de kant gezet moeten worden. Gezagvoerders zouden dergelijke dwangmaatregelen ogenblikkelijk bij de luchtvaartautoriteiten moeten kunnen melden.
Dan verder: vliegen op Afrika is een risico. Zoals tabaksfabrikanten wettelijk gedwongen worden om op hun verpakkingen te vermelden welke risico's het gebruik van hun producten inhoudt, zo moet dat in ieder geval ook met maatschappijen die Afrika als bestemming hebben.
Denk erom, dit is Afrika en u loopt meer dan het normaal gebruikelijke risico.
Een complex verhaal, een complexe materie, maar ik hoor er verder nooit een sterveling over.
__________________
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert.
Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe.
Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 14 mei 2010 om 00:25.
|