Los bericht bekijken
Oud 14 mei 2010, 19:12   #1
Europahater
Banneling

Standaard Twee gewonden na zwaar gevecht in Antwerpse metro

'Als het een mes was, was ik nu dood'
Niels Thys (19) en Gianni Flament (18) werden vanochtend in elkaar geslagen met een ijzeren staaf in de metro toen ze twee meisjes probeerden te helpen.
De vechtpartij had plaats in het Antwerpse premetrostation Groenplaats rond 6 uur.

‘Ik heb eigenlijk enorm veel geluk gehad’, zegt Niels. ‘Mijn oog is helemaal dik waardoor ik nu maar met één oog kan kijken. Maar hadden ze een halve millimeter lager geslagen, dan was ik nu mijn oog volledig kwijt. Ik was van plan vandaag heel de dag te studeren, maar dat kan ik nu ook wel vergeten.’

Trommelvlies
‘Ik heb aan het gevecht een gescheurde lip en trommelvlies overgehouden’, zegt Gianni. ‘Mijn trommelvlies zou niet meer genezen zeggen de dokters. Mijn kaken gaan ook niet helemaal meer open.'

Schrik
‘Eigenlijk gebeurde het gewoon toen ik zag dat er twee meisjes werden lastiggevallen door twee jongens’, gaat Niels verder. ‘Er stond vrij veel volk in de metro, maar niemand durfde iets doen uit schrik. Toen de jongens echt te grof werden en begonnen te dreigen naar de meisjes toe, ben ik er tussengekomen. Ik zei gewoon dat wat ze deden niet nodig was. Voor ik het wist had de ene jongen me bij mijn keel vast en sloeg me recht op mijn neus. Ik verschoot enorm want ik had voordien nog nooit gevochten.’

'Zo'n gevechten moeten voor eens en voor altijd gedaan zijn', zegt Niels.

Fietskader
‘Toen ik dat zag, ben ik tussen beide gekomen’, zegt Gianni. ‘Ik trok Niels weg en toen die zich omdraaide sloeg de andere jongen met een stuk van een fietskader op zijn oog. Mij hebben ze ook geslagen. De laatste slag was recht op mijn oor en ook nog één erachter. Dat was echt heel hard, waarschijnlijk is toen mijn trommelvlies gescheurd.’

Politie
‘Ik ben toen even moeten gaan zitten en voor ik het besefte stonden er een tiental politiemannen om me heen’, legt Niels uit. ‘Ik wist totaal niet hoe die daar ineens kwamen of wie ze had gebeld. Het ging allemaal zo snel.’

‘We zijn dan met de ambulance naar het Sint-Vincentiusziekenhuis gebracht en mochten vanochtend al weer vertrekken’, zegt Gianni.

Witte mars
‘Ik ben er zeker van dat deze gevechten wel meer voorkomen en ik vind dat schandalig. Als die jongen mij met een mes had aangevallen, dan was ik nu dood geweest en volgde er morgen een witte mars. Zo’n dingen moeten voor eens en voor altijd gedaan zijn. Nu zijn er geen doden gevallen, maar er moet dringend iets gebeuren aan de veiligheid’, besluit Niels.

De twee daders zijn 17 en 19 jaar oud en werden meteen gearresteerd. Ze worden vandaag nog voorgeleid.

Uit goede bron vernomen dat het hier weeral eens om NoordAfrikaanse moslims ging. Ze hebben deze soerah uit de Koran letterlijk genomen:

'Als de heilige maanden voorbij zijn, dood dan de ongelovigen waar ge ze maar vinden kunt, grijp ze, breng ze in het nauw en lok ze overal in hinderlaag'. [9:5]
Europahater is offline   Met citaat antwoorden