"Retorische talenten" = praatjesmakers
Politici die het goed kunnen uitleggen worden bewonderend als "retorische talenten" omschreven. Volgens mij is dit gewoon een ander woord voor "praatjesmakers" (in het Westvlaams "blagoajmoakers"). Deze praatjesmakers kunnen het allemaal zo goed uitleggen en zeggen. Maar wat kunnen ze écht? Kunnen ze een hamer in hun hand houden? Kunnen ze een nagel in een plank slaan? Kunnen ze elektrische leidingen leggen? Kunnen ze waterleidingen leggen? Kunnen ze hun eigen voedsel in een moestuintje kweken?
Ik kan het wel allemaal. Moet ik dan mijn lot aan deze praatjesmakers verbinden? Ik dacht het niet. Ik zou het onderhoud van mijn huis niet toevertrouwen aan hen, maar aan échte vakmannen. Onze maatschappij hecht teveel belang aan het woord, en te weinig aan de praktijk. Daarom krijgen we dan ook de politici die we verdienen. En daarom krijgen échte vakmannen maar een tweederangsrol in onze maatschappij.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.
Laatst gewijzigd door Doomy : 15 mei 2010 om 13:08.
|