Iedereen met een smoelenboek zou beter eens nadenken over zijn Facebook account. Zeker leraars, politieagenten, rechters, professoren, en andere mensen met een 'autoriteitsfunctie' zouden beter goed nadenken vooraleer ze het relaas van hun braspartijen en foto's van hun 'verkleedpartijtjes' online zetten. Ik heb op die manier al verschillende leraars hun 'gezagspositie' weten verliezen bij hun leerlingen door confronterende foto's en informatie.
Voor een profiel kan je uiteraard zelf kiezen. Een probleem waar je weinig aan kan doen zijn 'vrienden' die foto's van jou of discrete info op hun account plaatsen, zodat die zijn 'vrienden' (maar niet jouw vrienden) dit kunnen raadplegen. Dus ook voor jou ongenode gasten. Ik hoop dat de wetgever hier wat strenger op wordt en dat diegenen die ongevraagd foto's van mij zonder uitdrukkelijke toestemming online smijten, daar ook juridisch voor gestraft zullen worden.
Ikzelf heb geen smoelenboek en ben ook niet direct van plan daar verandering in te brengen. Al besef ik dat de sociale druk enorm groot aan het worden is. Ik heb al menige housewarming, feestje of rëunie gemist doordat ik blijkbaar door een steeds groter wordende groep Facebook-addicts als de pest wordt gemijd. Als men echter niet de moeite doet mij een persoonlijk mailtje te sturen met een uitnodiging of een telefoontje te doen, vind ik het ook geen gemis om niet op een afspraak aanwezig te zijn.
Binnenkort zullen mensen massaal terugkomen van al dat Facebook gedoe en 'klonen', omdat de nadelen voor velen van hen pijnlijk duidelijk zullen worden. Twitter is helemaal belachelijk. Het interesseert mij overigens geen r**t te weten wanneer een 'vriend' zijn groot toilet doet of wat hij vanmiddag gaat eten.
|