Los bericht bekijken
Oud 19 mei 2010, 10:43   #20
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan Bekijk bericht
Aangezien we toch bezig zijn om onze maatschappij de hyper-seculiseren, waarom niet ineens alle kerken (en kathedralen etc) afbreken? Het zijn ten slotte de meest aanwezige religieuze symbolen in onze maatschappij.
Uw prachtige portret doet mij aan een kathedraal denken, maar dit terzijde.

Dat de maatschappij meer seculier wordt is voor mij geen reden om alle kerken af te breken. Een groot aantal kerken in een neo-stijl en moderne kerken mogen van mij tegen de vlakte. Maar veel van de oude architectuur zou ik, wegens de cultuurhistorische waarde, willen bewaren voor het nageslacht. Ik heb bewondering voor de kunde en smaak van veel van de bouwmeesters.

Citaat:
Het zijn gigantische reclameborden voor een achterlijk middeleeuws gedachtengoed, het zou bovendien mensen kunnen aanzetten om te bekeren tot religie. Het zijn GIGANTISCHE religieuze symbolen, in het zicht van iedereen en is het vandaag niet de bedoeling om religie tot de privésfeer terug te dringen? Moeten die kerken dan niet weg?
Veel kerken zijn zulke imponerende symbolen dat mensen er spontaan gelovig van kunnen worden. Dat risico neem ik dan maar voor lief. We moeten vertrouwen stellen in het moderne onderwijs, de wetenschap en de rede.

Laatst gewijzigd door Piero : 19 mei 2010 om 10:45.
Piero is nu online   Met citaat antwoorden