Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße
U reduceert menselijk leven dus tot beenderen? Doet me denken aan de bijzonder repulsieve uitspraak van een andere linkse enkele jaren geleden:
|
DDD is geen linkse, maar een liberaal. En ik vermeldde inzake abortus niet het linkse, doch het traditionele islamitische standpunt.
Citaat:
Menselijk leven begint bij de conceptie ervan.
|
Dat is het katholieke standpunt, dat naar mijn bescheiden mening een beetje extreem is. Eén cel kan je toch niet vergelijken met een welgevormd menselijk wezen? Er gaan zoveel cellen verloren in de natuur? Zijn dat ook allemaal moorden? In laatste instantie lijkt het mij zelfs een beetje beledigend voor de Schepper om zo te denken...
Citaat:
Het "vormen van beenderen" (u camoufleert de menselijkheid ervan door het in industriële termen uit te drukken) is slechts een uitwerking daarvan. Om eerlijk te zijn boezemt uw soort van extreem-misantropisch denken me angst in.
|
Humanisten en moslims gaan van dit (naar uw mening misanthropisch) denken uit. Nochtans houden zij evenveel van hun kinderen als katholieken, me dunkt.
Citaat:
Ik denk niet dat er ooit al een beschaving (in zoverre we de huidige mei 1968-samenleving beschaafd kunnen noemen natuurlijk) is die zijn eigen kinderen zo zeer heeft gehaat en geminacht? Triestige, triestige westerse wereld. 
|
In de moslimwereld worden de familiewaarden en de heiligheid van kinderen over het algemeen intenser beleefd als in Europa. Toch wordt abortus er (binnen voorwaarden natuurlijk, niet na een bepaalde datum, enzovoort) toegelaten, exact op dezelfde manier als dit in de geseculariseerde landen geldt. Alleen landen waar het katholieke en protestantse fundamentalisme sterk staat, is abortus verboden.