Los bericht bekijken
Oud 22 mei 2010, 22:37   #8
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Mijn ecologische voetafdruk is echt niet groot hoor want ik eet weinig vlees. Ik eet weinig in het algemeen. Een mens heeft minder nodig dan hij denkt.

Maar in je tekst schrijf je dat de reden van het kappen van het Braziliaanse tropisch regenwoud is voor het produceren van veevoeders voor Europa. Daar geloof ik helemaal niets van. Toon me indien mogelijk daar eens bewijzen van.
Oh, daar zijn veel bewijzen van. En nee, het is niet enkel Greenpeace of andere milieuorganisaties die op dat probleem wijzen: zelfs het FAO en de Wereldbank erkennen dat minstens 70% van de ontbossing gebeurt voor ofwel graaslanden voor vee, ofwel akkerlanden voor veevoeders. en die veevoeders (soja en mais) worden voornamelijk verscheept naar Europa voor onze intensieve veeteeltbedrijven. Een voorbeeld: volgens gegevens van FAOSTAT (en ook de Nationale Bank) importeert Belgie meer dan 1,3 miljoen ton sojabonen en 350.000 sojameel in 2006. Dat zegt misschien niet zo veel, maar het is heel veel. Het grootste deel van die soja wordt gebruikt voor veevoeder.