Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida
Tjah, provinciaal zijn we allen niet. Maar ik heb (geen virtuele) contacten met West-Vlamingen, Hollanders, Noord-Brabanders en Groningers.
Via internet (toegegeven) ken ik wel iemand uit Luik, maar ik merk dat ze zo weinig weet wat in Vlaanderen leeft. We hebben goede contacten en we verhouden ons vriendelijk, maar ik merk dat ze toch meer met Frankrijk leeft. Ze denkt zelfs dat wij unaniem onze taal Vlaams noemen en dat de Vlaming een afkeer heeft van Nederlanders tenzij hij Groot-Nederlands is. Goed bezig.
Mij valt ook op dat stereotyperen van Nederlanders blijkbaar nog meer leeft in Wallonië dan in Vlaanderen, alsof ik kijk naar Vlaanderen toen het oude Belgicisme nog welig tierde. Spinoza mag wel zeggen dat Walen hartelijker zijn voor Nederlanders, maar ik durf dat wel te betwijfelen.
|
Net als de meeste Franstaligen : ze weten amper wat er in Vlaanderen gebeurt maar ze leven wel met Frankrijk! Ze leven zelfs elke dag met Frankrijk : wie in Franstalig België kijkt nooit naar TF1, France 2, France 3, enz............? Zelfs tweetalige Franstaligen (ik bedoel natuurlijk hier Frans/Nederlands) kijken nooit of amper naar de Vlaamse TV........