Discussie: Wetboek
Los bericht bekijken
Oud 24 mei 2010, 08:35   #3
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Het wetboek wordt steeds complexer en complexer. Er worden steeds maar meer wetten, decreten en koninklijke besluiten allerhande gecreëerd maar een wet kent geen vervaldatum en voor zover ik weet wordt er ook nooit eens een grote kuis gehouden in het wetboek.

Nu vroeg ik mij af of iemand weet waarom men niet, zoals bij een nieuw land maar dan gewoon het land behouden en enkel de justitie volledig vernieuwen, eens het volledige wetboek 'vernietigt' en zoals een nieuw land terug vanaf 0 opstart? Het is belachelijk dat er bijvoorbeeld dingen in het wetboek staan dat voor het uittrekken van een wortel van een plant 8 dagen cel staan (archaisch recht) - dit laatste heb ik mij laten vertellen door iemand die rechten studeert.

Een nieuwe start, de slogan van OVLD. Waarom nooit in justitie?
Ik ben in principe volledig met u akkoord, maar zoiets zou enorm veel werk kosten. Dit gaat om het wetgevend werk van eeuwen, en dat hervorm je niet binnen de termijn van één legislatuur.

Heeft de staatssecretaris voor administratieve vereenvoudiging trouwens geen bevoegdheden terzake?

Laatst gewijzigd door Rogge : 24 mei 2010 om 08:38.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden