Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok
" Tussen het laagste ooit cannabisgebruik in Europa, zo’n 7% van de bevolking in Portugal, tot zo’n 30% in het VK zit een factor 4.11 Niemand weet waardoor dat komt. Niemand weet welke de determinanten van die gebruikscijfers zijn, dan wel of die te beïnvloeden zijn, en zo ja, door wat. Bij een gewoon probleem zouden dit soort vragen boven aan de lijst van onderzoeksverlangens staan, maar bij het cannabisverbod is dat niet het geval. Niemand wil weten waarom de Portugezen zo weinig en de Engelsen zo veel blowen. Niemand wil weten waarom de Nederlanders relatief weinig blowen-tussen de portugezen en engelsen in- ondanks ruim 30 jaar cannabiswinkels en ongehinderde toegang tot hasj en wiet.
Iedereen boven de 18 mag altijd wiet kopen, net zoveel als ie wil. Een situatie die volgens de Engelsen, en de Fransen, en de Zweden, tot rampen dan wel tenminste tot zeer hoge gebruikscijfers moet leiden, doet dat niet!!
Niemand wil weten waarom niet. Men wil dat niet weten omdat het voor de sacrale natuur van het cannabisverbod niet van belang is. In de cultuur van het cannabisverbod zit geen bühne voor het wetenschappelijk argument. Het politiek theater van het cannabisverbod wordt niet gemaakt voor een kritisch publiek.
Een kwestie van geloof
http://www.drugsbeleid.nl/nederlands...cohen_1207.htm
|
Cohen heeft in zijn speech veelvuldig naar studies verwezen waarin hij zelf een hand had (zie voetnoten). Als niemand het antwoord op zijn vragen wil weten (volgens Cohen althans), en hij blijkbaar wel over de mogelijkheden beschikt om onderzoeken uit te voeren, waarom doet hij het dan zelf niet?
Ik heb mij door een preventiemedewerkster laten vertellen dat de verklaringen in gebruik kunnen gezocht worden in wat men de 3 M-en noemt. Mens, Milieu en Maatschappij: Hoe is de mens, in welk milieu/omgeving leeft hij/zij en hoe zit de maatschappij waarin hij/zij leeft in elkaar.
Deze uitleg lijkt mij op het eerste zicht aanvaardbaar.
Kan u mij - ter info - medelen wat de bron en het jaar is van de gegevens die hierboven gebruikt zijn? Alvast bedankt hiervoor.