Hoi,
ik heb in principe geen probleem met de termen arbeiders en burgerij. Maar des te meer met de manier waarop ze gebruikt worden. Zoals jij het voorstelt, kan je voor iedere mens op deze planeet bepalen voor welke van deze twee groepen hij behoort. Iedereen is ofwel onderdrukker, ofwel onderdrukte. En dat geloof ik niet. Ik ben geen onderdrukker (geloof me

), maar onderdrukt ben ik ook niet. Ik ben geen lid van de burgerij, en ook geen arbeider (ook niet in de betekenis die ruimer is als het wettelijk statuut).
En jij Carf? Ben je onderdrukte? Of onderdrukker? Word je leven een hel, door de slavernij waartoe de burgerij je dwingt? Of ben je een burgerman, die drie arbeiders met choco als ontbijt neemt?
Mij ga je niet horen zeggen dat er geen onderdukkers zijn, en geen onderdrukten. Die zijn er wel. Maar, er zijn ook anderen. Er zijn zelfs veel meer anderen, zeker als je bijvoorbeeld naar West-Europa kijkt.
Dat is het resultaat van democratie. Dat is waar "één mens-één stem" toe leidt. Als je daarentegen eerder denkt aan "één land-één partij-één idee" , pas dan krijg je onderdrukking. Als ik niet meer mag zeggen wat ik wil, als ik geen recht op initiatief heb, als ik niet mag stemmen voor wie ik wil, als ik mijn eigen leven niet mag inrichten, als ik niet mag vinden dat de tegenstelling arbeiders-burgerij achterhaald is, als ik niet mag protesteren, als ik niet mag zijn wie ik ben, pas dan is er sprake van onderdrukking. Pas dan ben ik een slaaf, of een "arbeider" in jouw betekenis.
Het communisme is misschien mooi in theorie, maar het is mislukt. De muur is gevallen, het gordijn is kapot geroest. De mens is niet gemaakt om blindelings het centrale gezag te volgen. In elk geval: ik niet 8)
Groeten,
Linus
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carf
De termen die ik gebruik zijn enkel aanduidingen van de onderdrukten en de onderdrukkers. Uiteraard zijn er verschillen binnen die klassen. Philip Bodson werkt ook voor een baas. Die kan je niet vergelijken met een staalarbeider.
Burgerij klinkt misschien ook ouderwets, maar is reëel aanwezig.
Onze maatschappij is grosso modo in slechts 2 klassen verdeeld. als je andere termen kent voor arbeiders en burgerij, wil ik die gerust in de komende discussies gebruiken.
Als deze discussie gedoemd is om te mislukken ligt dat aan diegenen die liever struikelen over een bepaald woordgebruik en op die mannier de inhoudelijke discussie uit de weg willen gaan. Daar kan ik niets aan doen.
Groeten,
CaRf
|