Citaat:
Dag MIS, wat denkt ge van het CHIP voorstel van onze Duitstalige medeburgers? Volgens mij gebaseerd op het werk van Silvio Gesell.
|
Duits is niet zo m’n taal, telkens het gaat om de verhoging van onze koopkracht, dan vraag ik me tegelijkertijd af wat men met ‘duurzaam’ bedoelt. Het interessante idee van een basisinkomen heeft, zoals we reeds meermaals gezegd hebben, slechts één probleempje. Dat probleempje is dat de invoering ervan niet kan zonder een drastische mentaliteitswijziging en een beter begrip over economie, deze gaan hand in hand. Anders gezegd, wanneer men een idee dat ingegeven wordt door kwalitatief hogere waarden in het huidige systeem gaat proberen te wringen, dan is het gedoemd om te mislukken of men creëert een gigantisch complex systeem waardoor op zich het idee vervaagd, en bijgevolg wordt het dan ook als niet levensvatbaar beschouwd, in zekere zin terecht op dat moment. Net daarom, en herinner onze communicatie met ene Duchalet, is er een middel nodig van waaruit blijkt dat het basisinkomen zonder probleem kan ingevoerd worden, rekenkundig. En dat middel kan makkelijk gezien worden mits toepassing van, jawel, economische basisbeginsels. Zoals je weet is het VIVANT zelf die er niets van begreep toen we hen aanschreven. Nochtans, we hebben er toen zelfs de psychotechnische verklaringen bij gegeven om één en ander in een ruimer perspectief te zien, werd allemaal verworpen door Duchatelet zelf. Hoe serieus moeten we dan VIVANT nog noemen ? En op die manier is alweer een nobel idee verkracht en gekaapt door een denken dat het niet eens bevatten kon.
Of het geld op een kaart staat of in mijn portemonnee zit, zal daar niets aan veranderen, zo meen ik.