Los bericht bekijken
Oud 22 mei 2004, 12:11   #51
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eniotna
Ik denk dat Frankrijk Wallonië wel zal willen, met Brussel of zonder Brussel. Wallonië heeft een hoger economisch potentieel dan u denkt.
Inderdaad, Wallonië heeft een enorm potentieel... als onafhankelijke staat.

Het is juist de eigenheid van Wallonië op economisch gebied waarom een te sterke wetgeving op een hoger niveau nefast is voor de Waalse economie. De Belgische instituties hebben de heropbloei van de Waalse economie steeds verhinderd. Enerzijds door geldstromen, die elke zin tot initiatief hebben gesmoord en de Waalse economie dodelijk hebben verlamd. Anderzijds door de arbeidswetgeving die federaal is en niet aangepast aan de noden van Vlaanderen noch Wallonië.

Belgicisten vergeten in hun blinde obsessie voor tricolore vlaggen en koninklijke hoogheden vaak dat de WALEN specifiek achter de gewesten hebben gevraagd om hun Waalse economie wat extra zuurstof te geven. Maar goed...

Het spreekt voor zich dat in het unitaire Frankrijk de onaangepaste wetgeving niet alleen nefast is voor de Waalse economie, maar gewoonweg moordend. Ten eerste omdat het matig opzwepende gewest dan verdwijnt, ten tweede omdat Frankrijk zodanig groot is dat het niet specifiek met de Waalse eisen kan rekening houden.

Wallonië wordt dus best onafhankelijk.

Maar goed, het is niet aan ons Vlamingen om te beslissen over wat de Walen al dan niet moeten doen. Als de Walen willen aansluiten bij Frankrijk: dat ze dat dan maar doen. Ik heb geen schrik van fake bedreigingen alsof het erg zou zijn dat Frankrijk "tot aan de poorten van Brussel" komt. Waarom zou dat nu erg zijn?