Los bericht bekijken
Oud 27 mei 2010, 06:12   #1210
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
omdat je niet weet wat denken is. Deze verwar je met gevoelens en zintuiglijke waarneming.
Ik ben niet degene die zegt dat er zintuiglijke waarnemingen moeten zijn om te kunnen denken.
Ik denk wel dat ik weet wat denken is

Citaat:
leren kan ook op basis van iets voordoen, dus op basis van waarnemen en op basis van invoelen.
Dat klopt.

Citaat:
nee: want een doof kind kan zien en dus leren lezen.
Klopt, maar om die zintuiglijke waarnemingen te kunnen omzetten in kennis zijn er denkprocessen nodig.

Citaat:
Iemand die kan denken moet kunnen zeggen wat ie denkt en dat kan alleen door middel van woorden.
Het vertalen van denkprocessen naar een communicatie met anderen gebeurd door de meesten inderdaad via woorden. Doven doen dat via gebarentaal, doofblinden doen dat via aanraking.

Maar het denkproces hoeft niet perse via woorden te gebruiken.

Als je bv met de auto rijdt, wat nogal wat denkwerk vergt, dat zit je niet constant te denken 'oei, ik zit te dicht, ff remmen, en nu wat meer naar links want ik wijk af, en nu de richtingaanwijzers aanzetten ...' enzovoort.
Die denkprocessen en besluitvorming kan je net zo goed uitvoeren zonder die woorden te denken.

Laatst gewijzigd door Alboreto : 27 mei 2010 om 06:13.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden