Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian
Balibar is sinds jaar en dag samen met Badiou (Derrida en Bourdieu zijn helaas niet meer onder ons) de leidende intellectueel van Frankrijk. Maar in tegenstelling tot de meeste collega's, was hij wel een overtuigd voorstander van de EU. Tot vandaag. Als zelfs Balibar niet meer gelooft in de EU, dan is dit meer dan louter een gerespecteerde mening van een doorwinterde filosoof.
The Guardian
http://www.guardian.co.uk/commentisf...c-consequences
|
Ik wil twee frases uit het artikel lichten.
1)
But the breaking of the EU would inevitably abandon its peoples to the hazards of globalisation to an even greater degree.
2)
But the question also concerns intellectuals: what should and could be a democratically elaborated political action against the crisis at the European level? It is the task of progressive intellectuals, whether they see themselves as reformists or revolutionaries, to discuss this subject and take risks.
ad 1) Ik ben het eens met Balibar dat een opbreken van de EU de Europeanen nog sterker de speelbal maakt van de marktkrachten en niet dat de wil van burgers in Europa prevaleert.
ad 2) We zouden een transnationale politiek kiessysteem moeten hebben - er wordt aan een rapport daarover in het Europees Parlement gewerkt - en (reformistisch) links zou zich sterk moeten maken voor een Europa brede verkiezing van een Europese president ter vervanging van de huidige achterkamertjesprocedure voor de bepaling van de voorzitter van de Commissie.
Wat betreft de titel zou ik voorstellen:
L' UE est morte, vive l' UE (la nouvelle UE).