Citaat:
De 78projecten in Vlaanderen leverden 2.833 nieuwe banen op. ‘Grotere projecten vinden in Wallonië subsidies die ze in Vlaanderen niet vinden. In Wallonië is er ook nog veel ruimte en is de grond dus heel wat goedkoper. Dat is interessant voor bijvoorbeeld distributiecentra.' Zo koos de Zweedse kledingketen H&M voor zijn Europese distributiecentrum uiteindelijk voor het Waalse Ghlin-Baudour en niet voor een bedrijvenzone langs de A12. Dat was meteen de grootste investering in 2009, goed voor 450 banen. ‘Ik heb bovendien de indruk dat Wallonië beter zijn marketing verzorgt en duidelijker weet waar het naartoe wil.'
De Verenigde Staten zijn met bijna een kwart van het totaal nog altijd de grootste investeerder in ons land, hoewel hun aandeel flink is teruggelopen. Daarnaast zijn het voornamelijk landen uit onze buurlanden die projecten in ons land opstarten. ‘Grote afwezige zijn nog altijd China en India', zegt Spee. ‘Die twee opkomende economieën zijn in de ons omringende landen ook al veel actiever.'
Dit rapport houdt de buitenlandse investeringen in ons land bij. Maar daartegenover staan de desinvesteringen in België.
Denk maar aan de autobouwer Opel, die de stekker trekt uit zijn Antwerpse vestiging. Die cijfers worden niet bijgehouden. ‘Maar ik ben er zeker van dat het aantal desinvesteringen het aantal investeringen ruim overtreft', zegt Spee.
|
bron de standaard
Ik lees nergens dat die subsidie met Vlaams geld gebeurd is.
Waarschijnlijk heeft Wallonië belastinggeld gebruikt terwijl dat in Vlaanderen besteed werd om de jobkorting te betalen. Dat noem ik dan een verstandige keuze van de Waalse politici.
Vlaanderen is ook zo dom geweest zoveel mogelijk alle economische activiteit te concentreren in de Vlaamse ruit. Daardoor is de grond daar veel duurder geworden en staat het verkeer er veel stil.
Komt daarbij dat Vlaanderen de gebieden buiten die ruit stiefmoederlijk behandelen kwestie van ontsluiting (aanleg snelle wegen) en openbaar vervoer. ALs ik vandaag naar Brussel moet rijden (op zondagmorgen met de wagen zonder file) doe ik daar ongeveer een kwartier langer over dan 10 jaar geleden. Neem ik het openbaar vervoer gaat dat sneller via Nederland en Luik dan rechtstreeks via Vlaanderen.(Vandaag te lezen in HBVL)
Dan zwijgen we nog van de marketing. Je kan veel vertellen in het buitenland. Maar als je vooral in het nieuws komt omdat je weigert een andere taal te spreken dan de enige officiële standaardtaal, en een taaltest oplegt aan toekomstige inwoners is dat niet de beste reclame om vreemde investeerders te verleiden.
Het is te hopen dat de Vlaamse kiezer zelf zijn ogen opentrekt en zich niet de kop laat zot praten met (taal-)slogans als ie naar de stembus trekt.