Ik ben helemaal niet anti-democratisch, ik een overtuigd federalist. In de mate van het mogelijke alles op zo een laag mogelijk niveau beslissen. Maar wel door mensen die ermee bezig zijn.
Dus dit: elitair , paternalistisch , verwijderd van het volk en ja autoritair, past niet bij mij.
Ik geloof gewoon dat in sommige zaken burgers beter niet beslissen vanwege de complexiteit. De meeste burgers staan ver van de politiek en weten er veel te weinig van. Als jij mij kan garanderen dat er een methode is om de burger veel meer betrokken te maken ( en zeg niet directe democratie) dat kan ik je mening volgen.
Trouwens van die "ballot pamphlet": wie stelt dat op? De regering, het parlement, als dit zo is kan de politiek het referendum sturen in welke richting ze wil.
Maar telkens Zwitserland aanhalen vindt ik geen argument. En hier mee heb je mijn argumenten ook niet weer legt. 'T is niet omdat het daar marcheert dat....
Trouwens zwitserland vaart een koers die niet zo goed is voor de rest van de Europese landen. Vooral hun fiscaal beleid dan. Ik vrees ook dat directe democratie het eigenbelang boven alles zal zetten, een probleem in een globaliserende wereld.
Maar ik kan ook fout zijn, mijn twijfels kunnen ongrond zijn. Maar die twijfels zijn zeker geen BS, zoals jij ze wil afdoen.
"Wat voor een pretensieus venje ben jij. Wat een agresieve stijl ook."
Schelden? Ik hoop dat ik hiermee je niet gekwetst heb.

Mijn excuses hiervoor.
Maar uw zelfzekerheid ( attidtude van "ik weet het , jij niet") komt inderdaad pretentieus over.