Los bericht bekijken
Oud 22 mei 2004, 14:16   #37
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Een: de daling van de bevolking is geen probleem maar een ZEGEN.
Leg eens uit welke de visie is die daarachter zit? Gewoon uit interesse.

Citaat:
Twee: de oplossing voor de de-islamisering van Europa is POEPSIMPEL : het belijden en propageren van de islam moet gewoon bij wet verboden en strafbaar worden in Europa. Zodra deze wet van kracht wordt, neemt het grootste deel van de moslims in Europa zijne Mercedes en/of BMW en zet zijn huis(zen) te koop en vertrekt naar de thuislanden.
Ik behoor ook tot de groep die vindt dat de problemen met moslimextremisme véél erger zijn dan gemiddeld wordt aangenomen, en dat we NU moeten beginnen met een geleidelijke, maar kordate aanpak van dat probleem. Anderzijds pleit ik er voor dat mensen best zelf tot inzicht komen hoe dwaas een godsdienst en godsdienstobsessie wel is. Een verbod opleggen is om allerlei redenen niet haalbaar. Ik verklaar mij nader onder je volgende punt.

Citaat:
Enige vereiste voor zo'n wet: een meerderheid van de bevolking moet voor zo'n wet zijn. Dat wil concreet zeggen, de meerderheid van de politieke opiniemakers.
Als de islam in Europa zou verboden worden, zou dit tevens een heel sterke steun zijn voor de anti-islamisten in de moslimlanden. Nu worden deze mensen door het westen aan hun lot overgelaten.
Het verbod op de islam zou trouwens best gepaard gaan met de invoering van een nieuw geheel van spirituele tradities die ingesteld worden ter vervanging van de (mono)theïstische religie in het algemeen.
Die meerderheid om een verbod op te leggen zal niet makkelijk te bekomen zijn. Het zal niet zonder slag of stoot gebeuren. De publieke opinie is zeker niet rijp voor en het is ook "ideologisch" niet echt te verdedigen. Je verdrijft immers kwaad met een ander kwaad, en het zal sterke reacties uitlokken. Er moet iets anders in de plaats komen van AL de monotheistische godsdiensten. Daar ben ik absoluut akkoord mee. En dat andere is "spiritualiteit", zoals je ook al aangeeft. Maar de geest die uitstraalt van spiritualiteit staat diametraal tegenover daden als "verbieden of toelaten".

Spiritualiteit, als diepere basis van ALLE godsdiensten, als het "Almachtige" dat alle religies, mensen en levensvormen in feite met elkaar verbindt, moet in de plaats komen. Maar spiritualiteit als leefwijze, als leer, als begrip is nog te onvoldoende gekend, laat staan aanvaard, zeker door beleidsmensen. Het ondervindt momenteel wel een zeer sterke opgang, en het boeddisme leunt nog het best aan bij deze "leer".

Ik ben er zeker van dat al diegenen die zich reeds verdiept hebben in de essentie van een algemene "spiritualiteit", weten dat daar de oplossingen voor tal van wereldproblemen in te vinden zijn. Er dient op wereldschaal een "transformatie" te komen op dat vlak, een andere manier van denken. Veel wijst erop dat we dichtbij zo'n transformatie staan. Ingewijden weten waarover ik het heb. Vervang de monotheistische godsdienstleer op de scholen met Spiritualiteit en geef het een groter belang dan wat nu aan het vak godsdienst gegeven wordt. Dit wil echter ook zeggen dat ook wij onze Christelijke leer moeten laten vallen en relativeren...

Soit, wellicht is dit te moeilijk te vatten voor het merendeel der forumgebruikers. Dikwijls is men er "nog niet klaar voor" en schrijft men het verkeerdelijk af als zwakte. Nochtans vindt deze gedachtengang meer en meer opgang en erkenning, en overstijgt spiritualiteit het New Age modeverschijnsel...