Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Neen, u droomt niet. Soms hebben de Franstaligen ook heldere momenten: de beheerders van Liège Airport willen nl. dat de "Nationale" luchthaven van Zaventem reregionaliseerd wordt. Meer nog: het gehele luchtvaartbeleid zou naar de deelstaten moeten gaan.
Volgens hen bevoordeelt het 'nationale beleid' steeds de luchthaven van Zaventem, ten nadele van de regionale luchthavens van Luik en Charleroi. En daar hebben ze een punt.
Ik denk niet dat er veel Vlaamse politici tegen zullen zijn, om Zaventem volledig onder Vlaams bestuur te krijgen. In feite is het de logica zelve.
Een (kleine) naamsverandering zou dan ook kunnen. Gezien de Vlaamse overheid Vlaanderen wat meer bekendheid in de wereld wil geven, kan Zaventem best omgedoopt worden tot Brussels-Flanders Airport.
Of waarom niet Brussels Antwerp Airport. Dankzij het Diabolo-project ben je met de trein op minder dan 20 min. van de luchthaven in Antwerpen-Centraal, zonder langs de vieze Brusselse stations te moeten passeren. Dat is sneller dan van JFK naar Manhattan, of van Charles de Gaulle naar Parijs-centrum.
http://www.rtbf.be/info/economie/aer...aventem-221713
|
Precies wat ik hier al lange tijd zeg: wat de Franstaligen precies willen, is een 'federalisme �* la carte'. Wat voor hen voordelig uitkomt, zoals de wapenexport, de Francorchamps-wetgeving en nu het luchtvaartbeleid, mag gesplitst worden. Dingen waar ze meer kosten dan baten bij hebben, moeten echter federaal blijven.
Dat belooft dus nu al voor wanneer Vlaanderen ooit geld nodig zal hebben om de vergrijzing op te vangen.