Citaat:
De strijd van de arbeiders in Belgie is reeds begonnen rond de eeuwwisseling (1800-1900) ik denk niet dat er toen al sprake was van de USSR! (o.a. in 1907 kende we hier in de Rupelstreek de eerste stakingen en cooperatieven, de Sovjet-Unie ontstond 10 jaar later).
|
Waarom zou ik hier naast de kwestie antwoorden...
Ik zeg niet dat er inderdaad beterschap is geweest, onder andere door het principe van Keynes in de economie, iets wat nu weer moet worden agfebouwd, wegens niet haalbaar... Maar de essentie is dat het patronaat die verbeteringen telkens heeft doorgevoerd als zoethoudertjes om een revolutie te voorkomen... In feite houdt een loonsverhoging niet veel in, wanneer het gaat over het voorbestaan van het kapitalisme...
Maar de essentie is dat het kapitaal voor die loionsverhoging ergens vandaan moet komen; maak u geen illusies, het kapitaal zal nooit afstand doen van zijn rijkdom, of iets van zijn winsten afgeven, die mmoeten blijven groeien... wat we zien is dat men voor die loonsverhogingen, telkens is moeten terugvallen op een andere regio (met minder sociaal bewust-zijn) is moeten gaan uitbuiten... Die compensatie, die ervoor heeft gezorgd dat onze arbeiders het nu beter stellen staat recht evenredig met de uitbuiting die geschiedt in Afrika... We zien dat de laatste decenia de economie er telkens is achteruitgegaan...
Men moet dit voor ogen zien, er is over het geheel genomen niets verandert in ons systeem, behalve dat het kapitaal nog meer bijeengebracht is in een nog selecter clubje...
Maar eens zullen ze niet verder kunnen met de derde wereld verder uit te buiten voor hogere winsten... Dan zullen ze opnieuw onze rechten moeten aanvallen, en bij deze zal het systeem vallen...