Los bericht bekijken
Oud 22 mei 2004, 15:25   #44
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fonske
verklaar...
Ik denk dat het niet veel betoog nodig heeft om te stellen dat de fundi's aan invloed aan 't winnen zijn, juist vooral bij de jongeren. Kijk maar eens hoe het fundamentalisme opgang gemaakt heeft de laatste jaren... 25 jaar geleden was het toch zo erg niet... Nu worden we dagelijks geconfronteerd met het extremisme. In Palestina, in Irak, in de VS, in Europa, Al Qaeda en al de splintergroepen. Elke week worden er ergens horden potentiele terroristen opgepakt in Europa....

De gematigde Christenen destijds vonden meer zingeving en bevrijding buiten de kerk, dus wonnen de gematigden, en de kerk verloor aan invloed...

Jonge moslims zien zich meer en meer in het nauw gedreven en achtergesteld in een globale economie die niet te stoppen is. Zij zien hun minder goede materiele situatie constant bevestigd. Teleurstelling op dat vlak doet hen naar heil en zingeving zoeken, welke zij enkel in hun godsdienst vinden.......

Citaat:
Mag ik erop wijzen dat in de Noord Afrikaanse landen islamo democratische partijen aan populariteit winnen. Dat Osama en de zijnen trouwens op weinig begrip kunnen rekenen uit de mainstream Islam.
Je bent je toch wel bewust dat die democratisering niet zonder slag of stoot gebeurd is, zelf met enorm militair geweld en bloedvergieten, en via sjoemelen met verkiezingsuitslagen, juist van die regeringspartijen.... het waren de Fundi's die verpletterend de verkiezingen wonnen....

Citaat:
Lees eens iets van Sami Zemni, en liefst iets van voor 11 spetember 2001. Die man geeft een heel goede analyse van het moslimfundamentalisme.
Zal ik eens doen, maar ik heb al zoveel daarover gelezen...
Bassam Tibi, Bernard Lewis, Serge Trifkovic, Stephen Schwarz, Bouazza,
Daniel Pipes, Barry Rubin, Robert Spencer... om er maar enkele te noemen.. Ik heb al die boeken hier thuis staan en uitgelezen....
Ik heb met een (amerikaans-) Egyptische een relatie gehad (destijds,) en vertoefde zeer veel in Cairo...en ik kwam daar wel eens onder de mensen.... (ik heb dat destijds, toen ik pas op het forum kwam al eens uit de doeken gedaan).... Ik WEET waarover ik spreek.

En om Hafid Bouazza even te citeren wanneer we steeds maar weer moeten horen dat "fundamentalisme niet de echte islam is".... wel ...."Islam is wat die moslims ervan maken... " en niet wat zij zeggen hoe we erover moeten denken..........