Los bericht bekijken
Oud 29 mei 2010, 08:38   #13
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Wij heb ook zo een probleem.
Ik vertrek dinsdag op zakenreis naar Denemarken. Ik land pas terug in zaventem om 16.00 uur de dag van de verkiezingen.
Mijn vrouw vertrekt op zakenreis naar Denemarken de 10de en komt pas terug in juli.

Voor mijn vrouw zal het wel lukken, mar ik heb nog steeds geen oproepingsbrief. Hoe kan ik nu een volmacht geven?
Je moet geen oproepingsbrief van de volmachtgever te hebben, enkel een volmacht.

Citaat:
ART 147 bis § 1. De volgende kiezers kunnen een andere kiezer machtigen om in hun naam te stemmen :

...

2° de kiezer die om beroeps- of dienstredenen :
a) in het buitenland is opgehouden, al- sook de kiezers leden van zijn gezin of van zijn gevolg die met hem aldaar verblijven ;
b) zich de dag van de stemming in het Rijk bevindt, maar in de onmogelijkheid verkeert zich in het stembureau te melden.
Van de onder a) en b) bedoelde onmogelijkheid moet blijken door een attest van de militaire of burgerlijke overheid of van de werkgever onder wie betrokkene ressorteert.

...

§ 2. Als gemachtigde kan elke andere kiezer aangewezen worden.
Ieder gemachtigde mag slechts één volmacht hebben.

§ 3. De volmacht wordt gesteld op een formulier waarvan het model door de Koning wordt bepaald; het wordt kosteloos afgegeven op de gemeentesecretarie.
De volmacht vermeldt de verkiezingen waarvoor ze geldig is, de naam, de voornamen, de geboortedatum en het adres van de volmachtgever en van de gemachtigde.
Het volmachtformulier wordt door de volmachtgever en de gemachtigde ondertekend.

§ 4. Ten einde tot de stemming te worden toegelaten, overhandigt de gemachtigde aan de voorzitter van het stembureau waar de volmachtgever had moeten stemmen, de volmacht en een van de in § 1 vermelde attesten en vertoont hij hem zijn identiteitskaart en zijn oproepingsbrief waarop de voorzitter vermeldt "heeft bij volmacht gestemd".
Je geeft dus aan je gevolmachtigde een ondertekende volmacht + een verklaring van je werkgever.

Op het kiesbureau zullen ze zelf wel kijken of je op de kiezerslijst staat.

Laatst gewijzigd door Karel Martel B : 29 mei 2010 om 08:39.
Karel Martel B is offline