Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve
Ik heb voor de zottigheid eens naar de website gekeken van de belgische ambassade in Frankrijk, omdat ik vond dat ik mijn stembrief nog altijd niet ontvangen had en dat het krap zou worden om dat nog voor de 13 gegarandeerd ontvangen te krijgen en tot mijn grote verbazing kon ik daar lezen dat ik mij had moeten inschrijven voor de verkiezingen voor de 17de mei.
Een telefoontje heeft mij dat bevestigd. Ik ben natuurlijk ingeschreven bij de ambassade als Belg in het buitenland, en de laatste keer (in 2007) heb ik zelfs mijn stembrief toegestuurd gekregen waarbij een briefje zat dat de stemming VERPLICHT was, ook voor Belgen in het buitenland. Maar deze keer heb ik dus inderdaad geen stemrecht, want ik heb een mailtje over het hoofd gezien, mij toegestuurd de 12de mei, dat ik mij voor de 17de moest inschrijven (terwijl ik met vakantie was die week...), en ben voor mijn werk op missie geweest de week daarop.
Hier is de inhoud van dat mailtje, ontvangen de TWAALFDE MEI in de namiddag:
(+ copie in Fr en Du).
Met andere woorden, ik had dus blijkbaar VIJF DAGEN (toevallig samenvallend met de hemelvaartsvakantiedagen) om mij in te schrijven (terwijl ik al ingeschreven ben als burger), om mijn "stemplicht" kunnen te vervullen (voor verkiezingen met een twijfelachtig wettelijk kader).
Enfin, op die manier kan/moet ik dus niet stemmen.
|
Ik ben 100% tegen buitenlandse stemmen voor Belgische partijen. Als ik naar Frankrijk verhuis, vraag ik onmiddellijk de Franse nationaliteit aan zodat ik bij verkiezingen voor een Franse partij mag stemmen. Als ik in Frankrijk leef, heb ik dan niets meer te maken met België. Bovendien, als inwoner van België, vind ik Franse politiek veel meer boeiend dan onze saaie clowns die denken dat ze een beleid voeren maar die in feit meer zandbakspelletjes spelen dan iets anders.