Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote
Misschien nog wel bij de gemeenten en zeker voor de topniveaus (de "generaals"), maar bij de centrale overheden zijn de gewone functies inderdaad al lang geen politieke benoemingen meer.
Ik vergelijk niet met de besten, maar met wat men voor gelijkaardige functies gemiddeld verdient.
Trouwens, wie zegt dat het personeel van de overheid niet bekwaam is? Omdat je bij de overheid werkt kan je m.a.w. volgens jou niet bij de besten behoren... mijn ervaring is nochtans dat bijv. dikbetaalde advocaten zeker niet slimmer of beter zijn dan de juristen van de overheid. En wat dat loon betreft, ik zou me daar ook geen illusies bij maken. Naast expertenfuncties, zijn zeker de lagere niveaus bij de overheid onderbetaald versus gelijkaardige collega's uit de privé.
Mijn punt was eigenlijk dat als de voordelen van het ambtenarenstatuut zouden worden afgeschaft de LAT OP ALLE NIVEAUS GELIJKGELEGD DIENT TE WORDEN. Het kan immers niet zijn om de lat naar beneden te leggen zodat enkel de nadelen van het stauut zouden overblijven (lagere verloning) terwijl de voordelen verdampen.
|
Dat kan niet dankzij de leveling-up harmonisering in ons sociaal recht. Waarom denkt ge dat er zoveel problemen zijn met het gelijk krijgen van statuut arbeider-bediende. Bij gelijkmaking zou een arbeider alle voordelen van een bediende krijgen en een bediende alle voordelen van een arbeider.
"De openbare omroep moet in de eerste plaats een essentiële, geloofwaardige en betrouwbare pijler van informatie en duiding zijn en een baken van objectiviteit." - Luc Van den Brande (voorzitter RvB VRT)