Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bottenskrapet
Zalig hoe ge in volledige trance kunt geraken ook door iets in groepsgebeuren te doen. Alleen spijtig dat sommige geloofsvertakkingen er zo'n sobere boel vol onthoudingen van maken. In een Belgische kerk kunt ge u bvb echt niet amuseren. Een misviering bij Afrikanen daarentegen is een groot feest, zoals het zou moeten zijn. Eigenlijk is het sinds de kerstening in Europa hier een beetje te stil geworden.
Nu, puur uit interesse en ik bedoel er niks mee: hoe ziet de gemiddelde moslim Allah? Is dat hetzelfde zoals bij de katholieken hier, God op een troon ergens in de hemel, en als ge een gebed richting hem stuurt verbeterd uw leven automatisch, ...?
|
Kijk echt uit naar de vastenmaand, een zalige maand van barmhartigheid, vrede, zuster- en broederschap. Iedereen heeft een eigen dagritme ingesteld, en het mooiste is dat alle moslims over heel de wereld vasten voor hun Heer op hetzelfde moment. Midden in de nacht opstaan om je gezicht richting de qibla te richten in alle nederigheid, je hart aan God schenken en je weerhouden van al het wereldse, vergankelijke, je emotie de vrije loop laten gaan. Tranen laten voor jouw Heer. De middag vul je met het verrichten van goede daden: zieken bezoeken, bidden en volledig tot rust komen, de qoran vastnemen en in groep lezen en stilstaan bij de woorden van de almachtige, familiebanden onderhouden, in alle rust naar de moskee vertrekken om een lezing bij te wonen, mensen een glimlach op straat schenken, met zn allen in de keuken staan en het eten voorbereiden. 'S avonds met zn allen het vasten verbreken en in alle nederigheid naar de moskee vertrekken om volledig tot bezinning te komen met de hele gemeenschap, een gemeenschap met eenzelfde doel voor ogen. Deze maand traint me, het leert de mens zichzelf te bedwingen, discipline, uithoudingsvermogen en zelfbeheersing.
Wat uw vraag betreft: Voor iedereen is dat anders natuurlijk. De hardcore soefies zien aanbidding en spiritualiteit helemaal anders dan hoe ik het zie. Geef mij maar matigheid, niet te sober of geen feest. God is voor mij de schepper, de Heer der werelden. God heeft alles geschapen met zijn absolute wijsheid. Zijn genade is het enige dat mij (de mensheid) in leven houdt.
God's besturing over zijn schepselen is perfect. Zijn giften zijn ontelbaar. Als dit Zijn rol is in het leven van mensen, dan zijn Zijn rechten van primair belang om rekening mee te houden. Hij heeft geen gunsten nodig van zijn schepselen.
Ik zie mezelf als een dienaar van God, een God die niets van mij vraagt boven mijn vermogen.
"En streeft naar Allah volgens het streven waar Hij recht op heeft. Hij heeft jullie uitgekozen en Hij heeft het juist in de godsdienst niet moeilijk gemaakt: (volgt) de godsdienst van jullie vader Ibraahiem. Hij is degene die jullie moslims genoemd heeft, vroeger en hierin (de Qor'aan): opdat de boodschapper getuige is voor jullie en opdat jullie getuigen zijn voor de mensen. Onderhoudt dus het gebed en geeft de zakaat en houdt jullie vast aan Allah, Hij is jullie Meester: de beste Meester en de beste Helper." [Soerat Al-H'adj, aayah 78].
Hij is degene aan wie ik mn zorgen schenk, degene die mij begrijpt, degene die van alle mensen houdt, degene voor wie ik mij niet moet schamen om een gunst te vragen. God is de schenker van Onderhoudt, de heilige, de meest barmhartige, de genadevolle, de vergever, de schenker van eer, de meest rechtvaardige, de verdraagzame, de bezitter van Grootheid, de unieke, de nobele, de prijzenswaardige, ... (google even: 99 schone namen van God).
Als mensen naar je kijken, dan kijken ze naar wat je hebt, ze kijken naar je kleren, je auto, je uiterlijk, je huis. En de meeste mensen zorgen ervoor dat ze er goed uit zien voor anderen. Maar God de Verhevene kijkt niet naar je uiterlijk, Hij kijkt naar je hart.
Voor mij is God niet alleen iemand die op Zijn troon zit maar God is mijn beste vriend.