Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude
Niet voor t'een of t'ander. Al eens een paar post WW2 oorlogsfilms gezien?
Films are fiction, als je (zulke) films voor realiteit neemt ben je vast het resultaat van inteelt. 
|
Het gaat niet alleen om het meest voor de hand liggende heroïsme en martelaarschap, maar ook om enkele steeds terugkerende denkkaders en procedés. Eentje daarvan is de idee dat mensen hun lot in eigen handen kunnen nemen, soms (maar niet altijd) doorspekt met troep over 'vrijheid'. Dat staat haaks op enkele niet-angelsaksische producties, zoals bvb het tragische Koreaanse Oldboy. Andere minder zichtbare beïnvloedingen gaan over seksuele relaties: (1) alle seks is goede seks, nooit triestige of klungelige seks zoals bvb in het prachtige Japanse Ambiguous. (2) Leeftijdsverschillen tussen de partners worden slechts in één richting getolereerd. In sommige gevallen gaat het om leeftijdsverschillen van tien jaar of meer, wat vrij uitzonderlijk is in onze samenleving. Zeker dat laatste steunt op een onderliggend paternalistisch en/of seksistische gedachtegoed.
En dan heb je nog het steeds wederkerende gratuite geweld en schelden. Ik las ooit eens (lang geleden) hoeveel duizenden of tienduizenden moorden de doorsnee Amerikaanse tiener via tv te verwerken krijgt voor zijn achttiende. Dat werkt minstens afstompend, misschien niet tav een moord in zijn eigen leefomgeving maar zeker wel tav de berichtgeving over moorden in bvb pers. Die moorden en doodslagen hebben in sommige gevallen een heel duidelijke functie: spanning opwekken daar waar het aan psychologische diepgang of een deftig uitgewerkt ethisch probleem ontbreekt. Ook dat aspect van de filmindustrie leidt tot een erg ongenuanceerd wereldbeeld.
Iedereen weet natuurlijk dat films fictie zijn. Maar het lijkt me nogal kortzichtig om te denken dat je de verschillende betekenislagen in een film als kijker zo makkelijk zou kunnen onderkennen, en jezelf er dus tegen wapenen. Het gaat volgens mij om een denk- en wereldbeeld dat in die filmindustrie besloten ligt en via die films overgedragen wordt.