Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
U maakt een denkfout en strategische fout. Hitler wilde eerst komaf maken met West-Europa voordat hij Rusland aanviel. Hij wilde niet een sukkelstraatje geraken door een oorlog op twee fronten. Eilaas, hij gokte op de vredesbereidheid van Churchill en Engeland na Duinkerken. Fout gegokt.
Ook op een ander vlak maakt u een denkfout. Vlaanderen heeft zich nog nooit zo goed kunnen ontwikkelen als de laatste 50 jaar. Vlaanderen is de rijkste regio van België. Het is Vlaanderen die de eerste viool speelt in België en die al decennia-lang de Eerste Minister levert. De Vlamingen zouden wel gek zijn dit nu op te geven.
|
Ik maak helemaal geen denkfout. Op dat ogenblik behoorde zowel België als Nederland
niet bij de Geallieerden. Beide landen wilden hun neutraliteit niet opgeven om zo tot het laatste ogenblik de oorlog te proberen voorkomen. Hitler wou geen komaf maken met West-Europa, hij wou altijd al naar het oosten oprukken. Misschien moet ge eerst eens geschiedenisboeken openslaan over die periode voor ge mij zogezegde "denkfouten" probeert aan te smeren.
De tweede fout die ik volgens u beging is ook zoiets. De laatste 50 jaar heeft Vlaanderen zich kunnen ontwikkelen net omdat we ons ten dele hebben kunnen losrukken van de Brusselse burgerij. De periode waar ik over sprak is zowat de minst fraaie van de Belgische geschiedenis. ik begrijp maar al toe goed dat gij zelf, als notoir Belgicist, het daar liever niet over hebt.
Als Vlaanderen onafhankelijk wordt speelt het trouwens voortdurend eerste viool, net als Wallonië dat zal kunnen.