Los bericht bekijken
Oud 1 juni 2010, 15:52   #203
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Torkilson Bekijk bericht
Inderdaad, u haalt veel voorbeelden aan. Alle daarvan zijn al samenwerkingen. Verder hoeven we dan ook niet te gaan. Al zou er wel een totaal defensiebeleid mogen komen, voor mijn part zelfs op Europees niveau. Ik zie niet in waarom we verder zouden moeten gaan. Vlaanderen blijft mijn thuisland, Nederland het uwe. We kunnen afspraken maken maar moeten dat helemaal niet in een "unie" uitdrukken. We willen immers beide onze zelfstandigheid houden (of in ons geval verkrijgen).
als er zou een confederatie nl-vl komen dan is dat ook geen echte 'unie' want er zijn twee soevereine staten met elk hun grondwet, leger, parlement, staatshoofd, ...

en in een mogelijke gedecentraliseerde eenheidsstaat ligt het zwaartepunt bij de regio's ipv één centraal punt waarbij de zelfstandigheid van de regio's en haar inwoners behouden blijft.
een deel van het geld gegenereerd in de regio's gaat naar de nationale regering, de rest blijft in eigen regio (maw een soort (con)federalisme maar dan zonder deelparlementen).
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden