Los bericht bekijken
Oud 1 juni 2010, 16:48   #2
Flori
Vreemdeling

Standaard Brugpensioen

Geachte heer Marechal,

Kan U mij met een concreet voorbeeld eens uitleggen waarom het brugpensioen duurder is dan een naakt ontslag.

Als mijn cijfers juist zijn dan is de maximum werkloosheidsuitkering de eerste zes maanden 1324 Euro, de volgende zes maanden 1234 Euro en vanaf de dertiende maand 1153 Euro. Ik heb geen idee of er op deze bedragen RSZ moet worden betaald. Indien wel dan zal het toch marginaal zijn (laat ons zeggen tussen de 6 �* 7 %).

Laat ons nu veronderstellen dat bij brugpensioen de maximum uitkering 1153 Euro is + de bijdrage van de werkgever.
Op deze bedragen moet de werknemer RSZ betalen die kan oplopen tot +/- 13 %. Daarbovenop moet de werkgever eveneens RSZ betalen die kan oplopen tot 65 %.
Daar waar de 13 % die de werknemer moet betalen op alle bedragen is (bijdrage + uitkering) veronderstel ik dat de werkgever enkel op zijn bijdrage RSZ betaald.
Maar alleen al op de werkloosheidsuitkering krijgt de staat meer terug van een bruggepensioneerde (149,9 Euro aan 13 %) dan van iemand die ontslagen is (80,7 Euro aan 7 %). Voor iemand die ontslagen is blijft het bij die 80,7 Euro. Maar voor de bruggepensioneerde komt daar dan nog eens de RSZ bij die hij moet betalen op de werkgeversbijdrage en de RSZ die de werkgever moet betalen.
En dan heb ik het alleen nog maar over de RSZ. Belastingen zullen ook wel hoger zijn voor een bruggepensioneerde dan voor iemand met een uitkering.

Maar natuurlijk is brugpensioen op 52 jaar te vroeg. Maar soms kan het niet anders. En dan nog iets. Een bruggepensioneerde blijft tot zijn 58 jaar beschikbaar voor de arbeidsmarkt. Dus het is aan de RVA om deze mensen indien nodig opnieuw te activeren.
Flori is offline   Met citaat antwoorden