Los bericht bekijken
Oud 1 juni 2010, 23:43   #52
Nierika
Europees Commissaris
 
Nierika's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2005
Berichten: 7.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Het incident vond plaats in internationale wateren. Geen "opgefokt gebied" dus.
Zouden ze dan wel het recht hebben gehad in Israëls territoriale wateren om deze boten te enteren?

Met alle respect voor de (naïeve) actievoerders die het goed meenden, maar die gasten die op die beelden aan het gooien en het smijten en het slaan waren met weet ik veel wat allemaal hebben dit volgens mij in niet onbelangrijke mate aan zichzelf te danken.

Als je zoiets doet op het moment dat er opgefokte, gewapende mannen aan boord komen, weet je toch ook dat de reactie niet gaat uitblijven
Als de beelden niet gemanipuleerdwaren (zeg ik er maar bij voor de goeie orde) en er werd daar inderdaad mistens één van die soldaten overboord gekieperd, tja...

Over de legitimiteit van de Israëlische actie kun je een boompje opzetten, temeer daar de entering in internationale wateren was gebeurd, maar ik vraag me toch af waarom de vreedzame actievoerders op dat ene schip zoveel slag-en steekwapens mee hadden genomen.

Je zou bijna van uitlokking kunnen spreken.

En nee, ik ben geen zionist, ik vergoeilijk niks, ik ben geen jodenvriendje, bespaar me dat traditionele gezemel van linkse en rechtse extremisten, (niet op jou bedoeld Jaani) maar ik begrijp de reactie van die mensen niet.

Is dit een vreedzame actie van mensen die het goed voor hebben met de Palestijnen?

Of hebben we hier een meute gezien die even dacht een paar Joodse bezetters te kunnen in elkaar slaan, en wou profiteren van de wereldwijde verontwaardiging die de reactie zou teweeg brengen?

In dit geval zeg ik bij voorbaat dat dit weer meer kwaad dan goed zal hebben gedaan, en dat er niks zal bereikt zijn.

Als ik eender welk Vredesforum vertegenwoordigde die hieraan deelnam, zou ik niet alleen de actie van de bezetingsmacht veroordelen, maar me tevens onverbiddelijk distanciëren van de acties van een aantal deelnemers die ervoor hebben gezorgd dat het helemaal uit de hand liep.

In het andere geval mogen ze hun naam veranderen in "Provocatieforum".

Het zou allemaal veel welriekender zijn geweest hadden ze zich gewoon laten enteren en zichzelf vb. hadden vastgeketend aan het schip.

Maar dan had je natuurlijk het huidige effect niet...
__________________
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline   Met citaat antwoorden