Los bericht bekijken
Oud 1 juni 2010, 23:59   #159
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Welk geweten?

Ik heb het al eerder gezegd. Om politieker te worden moet ge behoren tot het slag van volk dat , wanneer ze betrokken geraken bij een schipbreuk, eerst op de schouders van hun vader of moeder kruipen om zelf boven te blijven, daarna op die van hun echtgenote en tot slot op die van hun kinderen. Hoe kun je dan van een geweten spreken bij dat soort personen. Wat telt, voor de partijen, is zoveel mogelijk stemmen behalen voor de partijtoelage, en de politiekers die er aan deelnemen, idem, voor hun zakken te vullen. Eender tot welke partij ze behoren. En als ze een trapje hogerop kunnen klimmen door naar een andere partij over te lopen, zullen ze het niet laten, ook al staan die hun programmapunten totaal haaks op diegene van de partij waartoe ze behoren.

Misschien juist daarom dat ik nog het meeste vertrouwen heb in het VB, want om daar onwrikbaar in te blijven doorduwen jaren lang, wetende dat je zo goed als kansloos bent, en toch niet op te geven, dat verdiend respect. Een dergelijk doorzettingsvermogen heb ik bij nog geen enkele andere partij waargenomen.
Ja, maar vreemdelingen daargelaten, waar praten die nog over?
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline